Eerst vlogen we van Amsterdam naar Sevilla. De volgende dag gingen we met de bus naar Merida. Het tweede deel van deze dag startte onze Camino. We liepen 12 dagen en hadden tussendoor 1 toeristische dag in het mooie stadje Zamora. Daarna ging het nog 5 dagen verder tot aan Granja de Moreruela. Daar verbleven we een nacht en de volgende dag gingen we met de bus naar Zamora waar we wederom een nacht verbleven. De daarop volgende dag gingen we terug naar Nederland ( trein naar Madrid en vliegtuig naar Amsterdam).
Dit deel van de Camino is mooi de natuur is prachtig er zijn veel overblijfselen uit de Romeinse tijd en we hadden veel leuke ontmoetingen met pelgrims.
First we fly from Amsterdam to Sevilla there we stay for one night. The next day we travel by bus from Sevilla till Merida. On the second part of that day we start our Camino in Merida. We walked 12 days and have I one touristic day at the beautiful town Zamora. Then we go further for 5 days till Granja de Moreruela. There we stay one night the next day we travel by bus to Zamora and the day after we went back to the Netherlands (train and plane).
 This part of the camino is wonderful the nature is beautiful and we had a lot of meetings with other pilgrims
Dag bij dag beschrijving (Dutch)
Reisdag 1: 13 mei  : Vlucht : Amsterdam - Sevilla
Route : We vlogen van Amsterdam naar Sevilla in ongeveer 3 uur. Van het vliegveld gingen we met de bus naar Sevilla. Daar zochten we ons hostel (Hostel Dalis) op. Nadat we ons geïnstalleerd hadden gingen we dit vieren op het pleintje in de buurt.
Albergue: Hostal Dalis : goed , in het centrum.
a new packing method
Amsterdam
Sevilla
our first Spanish canna
Reisdag 2  :14 mei :  Met de bus van Sevilla naar Merida.
Route :  We gaan naar het centraal busstation. Van daaruit nemen we de bus naar Merida die vertrekt om 9:15 exact op tijd. De reis was comfortabel met slechts 2 stops. Om 11:30 kwamen we aan op het busstation in Merida. Van daar uit is het niet ver meer naar het centrum. De temperatuur is reeds hoog dus nemen we snel een drankje om af te koelen om vervolgens de Camino te starten.
Sevilla stadion de torres
estacion de autobuses Sevilla
Estacion de autobuses Merida
Merida : Roman bridge across the Rio Guadiana
Wandeldag  1 :14 mei: Merida - El Carrascalejo. 15 km
Route: Om 12:30 we starten onze eerste etappe. we lopen door dit mooie Romeinse stadje en komen net iets buiten het stadje bij het aquaduct : Los Milagros een imposant Romeins bouwwerk. Een paar kilometer verder is er alweer een Romeinse constructie nu het stuwmeer van het Lac de Proserpina. Het is intussen  zo heet geworden dat we ons met het water uit het meer afkoelen. We moeten toch verder in deze hitte en dat valt bepaald niet mee. We  zijn dan ook blij als we tenslotte in El Carrascalejo aankomen waar een bijna nieuwe albergue is. We twijfelen niet hier blijven wij.
Albergue : Albergue municipal : nieuw , erg schoon en goed.
Pelgrims: In de albergue  ontmoeten we Mark uit Zwitserland. We eten met hem het is een aardig en bescheiden persoon
aquaduct de los Milagros
lac de Proserpina
water cooling
El Carrascalejo
albergue municipal
Wandeldag 2 :15 mei : El Carrascalejo- Alcuescar. 17 km
Route: Vandaag wordt het alweer erg heet. Daarom vertrekken we vroeg we lopen tussen de wijngaarden door. Spoedig komen we in het dorpje Aljucen waar we een kop koffie drinken. Vervolgens komen we in het nationale park Cornalvo, de natuur is prachtig. Eerst zien we schapen en na een poosje rennende varkens en ze rennen zo snel dat ze voor ons het pad over vliegen. De rust wordt ruw verstoord door 4wheel drives waarvoor we snel opzij moeten springen. Dan komen we in een prachtig bos van kurkeiken maar het is te heet om er echt van te genieten, wel zijn we blij met de schaduw.  We zijn dan ook erg blij als we in Alcuesar aankomen. De eerste stop is natuurlijk de bar voor een flinke koele drank. Als we weer afgekoeld zijn gaan we naar de albergue die aan de overkant van de weg ligt in een klooster. Alcuescar is een leuk dorpje er zijn een paar restaurants maar het is wel even zoeken om er een te vinden die geopend is.
Albergue : Albergue Casa de Misericordia , behoort tot een klooster van missie zusters. Goed maar strenge regels ( op tijd binnen zijn).
Pelgrims: In de bar ontmoeten we de Nederlandse peregrina Gwenda samen met een Chinese peregrina. En in de herberg helaas  snurkers.
flying pigs
cork oak
hospitalero Gabriella
albergue casa de misericordia
Wandeldag 3 : 16 mei : Alcuesar - Valdesalor 25,5 km
Route: We vertrekken weer vroeg we hebben een prachtige zonsopgang. Na 8 km lopen komen we via een oude Romeinse brug in Casas de Don Antonia. Helaas er is geen bar open dus houden we onze koffie break maar in de open lucht onder een eucalyptus boom. Verder gaat het we zien nu ook de eerste oude Romeinse milestone . De natuur is open we lopen tussen  gele struiken. Langs de route staan nog meer milestones zowel oude als nieuwe. Het is wederom erg heet en we zijn dan ook blij als we (alweer via een oude Romeinse brug) in Valdesalor aankomen. In de lokale bar schrijven wij in voor de albergue . Dit is dan ook de enige plek in dit dorp waar wat te doen is, verder is hier niets te beleven. Gelukkig kunnen we hier ook terecht voor het pelgrimsmenu en voor het ontbijt.
Albergue : Albergue municipal :Aan de rand van het dorp. Naar de bar om in te schrijven en de sleutel. Is o.k.
Pelgrims: Geen ontmoetingen maar helaas alweer de snurkers op de slaapkamer.
old roman bridge Casas de Don Antonio
lunch
roman milestone
Valdesalor
albergue

Wandeldag 4 : 17 mei  : Vadesalor - Casar de Caceres 23km
Route: We lopen door een open vlakte we zien een boer met schapen. Na 12 kilometer arriveren we in het oude stadje Caceras. Dit is een mooie oude stad  het is de moeite waard om hier even rond te kijken . We bezoeken 2 kerken waar natuurlijk weer veel afbeeldingen zijn van Jacobus en van Maria.  Toch bevalt ons dit stadje niet zo goed en we gaan verder. Het is nog 11 kilometer alvoor we in Casar de Caceras aankomen. Via een mooie lange laan komen we in het centrum. In het oude centrum is een gezellige bar waar we ons inschrijven voor de tegenover gelegen albergue. Het is gezellig hier dus vanavond gaan we hier eten.
Albergue : Albergue municipal :Oude zooi maar wij hadden geluk en mochten de nieuwere tegenoverliggende ruimte gebruiken.
Pelgrims : In de albergue hadden we een leuk gesprek met een pelgrim uit Noorwegen , Janno. Een fietspelgrim die al de hele wereld over gefietst was. In de bar hebben we een erg aardige man uit Canada ontmoet : Homy.
coffe in a beer glass
Janno from Norway
albergue municipal
Wandeldag 5 : 18 mei : Casar de Caceres  - Canaveral 35km
Route: We lopen  langzaam omhoog over een breed grindpad. We komen voorbij een grote installatie met zonnepanelen die doen het hier goed. Want de lucht is blauw en we hebben een prachtig uitzicht tot ver om ons heen. We passeren een soort Romeinse milestone fabriek . Tenslotte na 16 kilometers zien we het stuwmeer van Alcantara. Een langerekt blauw meer. Het is toch nog een heel eind omlaag door een prachtig landschap voor we bij het meer zijn. Uiteindelijk zijn we er en passeren we via een brug de Rio Tajo. Na 1 km verlaten we het meer weer en gaan we richting Canaveral. Het is nog een flinke klim . Tenslotte na nog eens 8 km bereiken we dit dorp. We gaan naar onze slaapplaats hostel Malaga ( hadden we geboekt). We kunnen nog niet naar binnen dus nemen we een koel biertje en wachten tot de beheerder arriveert. In dit dorpje zijn een paar leuke barretjes waar een pelgrimsmenu verkrijgbaar is.
Albergue : Hostel Malaga:  Niet speciaal maar alles functioneert.
Pelgrims:  Geen ontmoetingen vandaag.
big solar installation
roman milestone factory
embalsa de Alcantara
rio Tajo
Canaveral
hostel Malaga
Wandeldag 6 : 19 mei  : Canaveral - Galisteo 28km
Route: Meteen na de start is het al klimmen. Dit is de eerste echte klim deze Camino , ik gebruik dan ook voor het eerst mijn wandelstok. Het uitzicht over het stuwmeer is prachtig. We lopen door een prachtige sprookjesachtige Dehesa met kurkeiken en veel bloemen. Na 16 km bereiken we een punt waar we volgens onze wandelgids een andere richting moeten kiezen een omweg in feite. Maar hier staan verschillende borden waarop aangegeven wordt dat de orginele weg weer open is zodoende besluiten wij om dan maar de originele weg te kiezen. En dat gaat goed. Een paar kilometers voor ons eindpunt Galisteo lopen we langs een schitterend veld met paarse bloempjes. Het is nog wel even een stevige klim maar dan zijn we in Galisteo. Dit is een mooi stadje omringt door enorme muren. Dan nemen we eerst 2 flinke Esterella's en vervolgens gaan we naar de albergue die vlak bij is. Nadat we onze spullen hebben weg gelegd gaan we het oude stadje bekijken. 's Avonds eten we een pelgrimsmenu bij de bar Los Eigrantos vlak bij onze albergue. In de oude stad zelf is op zondagavond niets meer te verkrijgen.
Albergue : Albergue Turistico:  Aardig maar niet meer dan dat. De beheerder van de camping nabij komt 's avonds  langs voor het inchecken.
Pelgrims:  We ontmoeten :Gwenda , Homy and Caroline
new milestone
dehesa
we  take the original route
we take the original route
purple fields
Galisteo
happy
Gwenda
Homy
Caroline
albergue turistico
Wandeldag 7 : 20  mei: Galisteo -Arco de Caparra 29km
Route: We verlaten deze oude stad alweer via een Romeinse brug. Het is alweer heet en zodoende wordt het weer een zware tocht. We zijn dan ook blij als we na 9 km Carcaboso bereiken en we een koel drankje kunnen scoren. We maken leuke foto's en we gaan weer verder. We nemen de korte route en na 8 km passeren we het Canal Principal en komen we weer in een prachtige dehesa. We lopen gedurende bijna 10 km door een prachtige bloemenzee het wordt nu wel meer rotsachtig. De beschrijving in ons gidsje klopt niet helemaal en we moeten nog zeker 10 km lopen alvorens we bij de Arco de Caparra aankomen. Dit is een oude Romeinse triomfboog. Er zijn ook nog resten van een oude Romeinse nederzetting. Gerard belt naar het hotel Asturias en en we worden met het busje opgehaald door een knorrige oud baasje. We verblijven de avond in dit hostel verder is hier ook niets. Maar we hebben het hier heel gezellig.
Albergue : Hostel Asturias:  Heel goed , prima prijs en uitstekend eten.
Pelgrims: Tijdens het diner ontmoeten we een stel uit Astralie (Tasmanië) het zijn Sandra en Wolfgang. We schuiven de tafels bij elkaar en hebben een erg gezellige en onderhoudende avond. Die we aan de bar afsluiten met een foto van ons samen.
Albergue Galisteo
bed of flowers
with Sandra and Wolfgang
Wandeldag 8 : 21 mei  :Hostel Asturias - Banos de Montemayor 22km
Route: Vanaf het hostel lopen we langs de weg tot we weer op de camino route zijn. Dan gaat het weer de natuur in, na 12 km komen we bij Aldeanueva del Camino. Daar rusten we even uit en ontmoeten we onze Tasmaanse vrienden weer. We kopen hier wat voedsel. Ook zien we een Zwitserse peregrina die met 2 ezels op pad is. We gaan verder  het is een mooie wandeling we komen langs een camping waar we in de kantine lekkere tapas nuttigen. Nog 10 km lopen en dan zijn we in Banos de Montemayor, het laatste deel gaat over een oude Romeinse weg. Dit stadje is bekend door zijn spa. Snel vinden we het hostel Emedos (wederom geboekt). Na een telefoontje verschijnt de eigenares en die laat ons binnen. Dit is een leuk stadje om te verblijven ook al maak je geen gebruik van de baden. Er zijn gezellige terrasjes en er is een prima bar waar je ook goed kunt eten.
Albergue : Hostel Emida : Een mooie kamer , schoon en in het centrum.
Pelgrims: We ontmoeten wederop Sandra en Wolfgang en eten gezellig met hun in Banos de Montemayor. En in Banos ontmoeten we ook weer  Gwenda en de Chinese Lenda.
peregrine from Swiss
Aldeanueva del camino
old roman road
Banos de Montemayor
Emedos hostel
Wandeldag 9 :22 mei  :Banos de Montemayor - Valverde de Valdelacasa 21km
Route: Als we Banos verlaten gaat het onmiddellijk omhoog alweer over een oude Romeinse weg. Op de top net voor de snelweg is gelukkig een bar waar we koffie en broodjes kunnen bemachtigen want in Banos was alles nog gesloten. Onder het viaduct van de snelweg is een schitterende maquette van de Via de la Plata. Daarna steken we de rivier over bij Puente de la Malena. De natuur is alweer prachtig. Na 12 km bereiken we het kleine dorpje Calzada de Bejar. De enige bar is dicht maar we kunnen gelukkig in de albergue een drankje en bocadillo krijgen. Vervolgens lopen we weer door een gebied met mooie bloemen. Uiteindelijk komen we in Valverde de Valdelacasa aan. Daar is maar een albergue we moeten naar de bar om in te schrijven. Verder is hier niets we kunnen gelukkig een pelgrimsmenu krijgen maar het duurt erg lang voor we dit krijgen en het is matig. De communicatie met deze mensen gaat erg moeizaam.
Albergue : albergue Santiago Apostel. Heel eenvoudig maar alles werkt. Inschrijven bij de bar .
Pelgrims: Vandaag geen ontmoetingen.
Puenta de Malena
take your own stamp
Calzade de Bejar
albergue Santiago Apostel
albergue
bar at Valverde de Valdelacasa
Wandeldag 10 : 23 mei :Valverde de Valdelacasa - Fuenterroble de Salvatierra 12km
Route: Het eerste deel van deze tocht is erg saai behalve een paar varkens (geen vliegende deze keer) was er niets opwindends.  Na Valdelacasa ( na 4 km) wordt de natuur meer gekleurd vooral in geel en paars. Help oppassen er steekt een slang ons pad over. Na nog eens 8 km komen we aan in Fuenterroble. Dit is een klein dorpje met een zeer speciale albergue en 2 bar/restaurants.
Albergue : albergue parochial is gevestigd in een oude pastorie. Het is heel bijzonder de meest dingen zijn oud en niet zo goed. We eten hier samen met onze vrienden een gezamenlijk pelgrimsmenu dat was ook al niet bijzonder. Je moet dit een keer meegemaakt hebben en dan nooit meer terugkomen.
Pelgrims: We ontmoeten de aardige Duitsers Andrea , Bernd en Karsten. Uit California het leuke boerenstel Aisa en Cameron. Ook oude bekenden zoals Wolfgang, Sandra , Caroline en Homy zijn hier.
a snake !!!
Fuenterroble de Salvatierra
Aisa and Cameron
albergue parochial
preparing of the food
pilger diner
Wandeldag 11 : 24 mei :Fuenterroble de Salvatierra - San Pedro dos Rozados  29km
Route: We moeten klimmen en wel tot 1150 meter hoogte. Het eerste deel gaat door een lang weiland , in de verte zien we de windmolens boven op de bergrug. Er liggen ook veel rotsblokken op het pad dus uitkijken. Na 9 km start de klim echt. Meer en meer horen we het geluid van de windmolens ( whoep, whoep ).Na 5 km zijn we op de top en worden we beloond met een mooi uitzicht. Er staan heel wat windmolens hier en op het eind staat het : Cruz de Santiago. Gelukkig gaat het daarna omlaag dat gaat een stuk gemakkelijker maar het is nog een heel eind 13 km. We komen bij een open veld waar zeer bijzondere bomen staan prachtig om foto's van te maken. Tenslotte zijn we in San Pedro, een klein dorpje met toch 2 albergues en 2 barren.
Albergue : albergue Elena netjes en schoon. Prima bedden en een eenvoudig help yourself ontbijt.
Pelgrims: Geen nieuwe ontmoetingen maar wel veel oude vrienden van gisteren getroffen.

up to the mountain
beautiful view
windmills
cruz de  Santiago
cruz de Santiago
San Pedro de Rozados
Wandeldag 12 : 25 mei San Pedro de Rozados - Salamanca 24km
Route: Het eerste deel van deze tocht is niet speciaal. Na 4 km komen we in Morille aan. Dit is een mooi plaatsje. Veel muren zijn beschilderd met mooie kleurige taferelen maar helaas zijn alle barretjes nog gesloten dus geen koffie voor ons. Het volgende deel is mooier in de verte zien we Salamanca al liggen. Na 10 km komen we bij de heuvel Teso de las Zomeras. Hier staat een imposant kruis een soort monument ter ere van een slag die vele honderden jaren geleden hier plaatsvond. We zijn nu bijna in Salamanca maar voordat we in het centrum zijn is het nog een lange wandeling. Snel vinden we ons hostel ( wederom bedankt booking.com . Nadat we ingecheckt zijn gaan we deze mooie stad verkennen. Het is wel erg druk en toeristisch. De Plaza de Mayor is schitterend en erg gezellig zeker in de avond. Er zijn hier meer dan voldoende barretjes en restaurants. We vermaken ons prima met onze camino vrienden.
Albergue : Hostel Hispanco 1. Zeer goed. Aardige receptionist schoon en dicht bij het centrum en dat voor in totaal  77 euro (2 personen 2 dagen).
Pelgrims: In Salamanca ontmoeten we weer veel vrienden. Op het Plaza de Mayor hebben we gezellig met hun gezeten .

selfservice
crowdy
Karsten and Andrea
Toeristendag in Salamanca : 26 mei
Salamanca: Ik begon met een bezoek aan de kathedraal. De kathedraal bestaat uit 2 kathedralen een nieuwe en een oude ( de nieuwe is natuurlijk ook oud). Eerst ga ik naar het nieuwe deel(grootste deel) deze is erg imposant. Met de prachtige plafonds, veel mooie kapellen met veel beelden natuurlijk ook van Jacobus. Het oudere gedeelte is ook prachtig speciaal het grote altaar met de vele afbeeldingen. Ook het dak kan bezocht worden dat ga ik dan nu ook doen. Je hebt daar een mooi uitzicht over Salamanca en ook een mooie inkijk in de kathedraal van bovenaf. Ik was net op tijd klaar met het bezichtigen om nog naar de Heilige Mis te kunnen gaan. Ook de buitenkant van de kathedraal is bijzonder met bijzondere sculpturen zoals bijvoorbeeld een astronaut. Dat geld ook voor de facade van de universiteit daar kun je na lang zoeken een kikker op een doodshoofd vinden. Als dat lukt heb je iets goed te verwachten.
Albergue : Hostel Hispanico 1
Pelgrims: s Avonds hebben we gedineerd met Wolfgang en Sandra dat was wederom erg gezellig.  Tijdens een late wandeling  ontmoette ik nog onze Duitse vrienden die naar huis gingen en waar ik dus een afscheidsdrankje mee dronk.
cathedral
frog on the skull
Wolfgang and Sandra
Wandeldag 13 : Salamanca-Huelmos : 25 km
Route: Het is een lange saaie weg alvorens we Salamanca uit zijn. Grappig is de eerste hulp koe in een rolstoel die langs de weg staat. Dan moeten we een gevaarlijke rotonde oversteken waar geen enkele voorziening voor voetgangers is. En dan zijn we weer op het platte land. De natuur is wederom prachtig. Veel klaprozen langs de weg mooi zijn de akkers in de kleuren  groen en geel. Na 12 km komen we op de eerste plaats waar we wat kunnen drinken : Castellanos de Villquera. Daar maken we foto's van ons in ons nieuwe Camino shirt. Dan wandelen we weer langs de akkers dit is een agrarisch gebied. Na 10 km komen we bij de Rivera de Canedo aan. Op een pijler van de brug staat geschreven dat als het laag water is je recht door door de rivierbedding kunt. Dat doen we natuurlijk maar we hebben pech er staat nog te veel water in. Dus moeten we terug en over de brug lopen dit is een omweg van minstens 1 km. Dan komen we aan bij onze overnachtingsplek. Dit is een klein vakantiepark opgebouwd uit eenvoudige witte houten containers.
Albergue : Albergue Casa Sasa : houten containers simpel en doeltreffend .
Pelgrims: We hebben Wolfgang en Sandra deze dag verschillende keren ontmoet in gezellige barretjes. Ook verbleven zij in deze albergue waar we ook nog Eva uit Duitsland, Maurice uit Columbia en Victoria uit de USA ontmoeten.
hostal hispánico
castellanos de viliquera
our new camino T-shirts
which way
wrong
Huelmos albergue Casa Sasa
Wandeldag 14 : 28 mei: Huelmos -Villanueva de Campean: 28km
Route: Gedurende vele kilometers lopen we parallel aan de autoweg. We zien grote graanvelden met enorme regen installaties. We passeren ook een Spaanse gevangenis met grote wachttorens. Na 15 km bij el Cuba de la Tierra del Vino stoppen we om wat te drinken hier ontmoeten we ook weer onze Australische vrienden. Daarna gaat het verder nog steeds door grote graanvelden. Plotseling is daar een spoorwegovergang in the middle of nowhere. Maar er is  geen spoor meer te zbekennen. Vervolgens worden we verrast door een prachtig uitzicht we zien in de verte Zamorra al liggen ons doel voor morgen. De kleuren rondom ons zijn prachtig veel bloemen we zien ook weer de eerste wijngaarden. Na een tijdje bereiken we ons doel Villanueva de Campean. We checken in bij een leuke albergue alweer bij de bar er tegenover. Dit is ook de enige bar maar hier  kun je dan ook alles krijgen wat je nodig hebt, 's Avonds nemen we hier een prima pelgrims menu. We hebben ons hier goed vermaakt.
Albergue : Albergue Villanueva de Campean. Goed.
Pelgrims: In de albergue ontmoeten we een Nederlandse vrouw : Dimphena. 's Avonds hebben we in de bar een gezellig diner tezamen met veel van onze Camino vrienden. Victoria speelt voor ons op haar banjo.
large rain installation
prison
el cubo de la tierra del vieno
Victoria
many colors
albergue Villanueva de Campean
Victoria plays for us
cozy diner
Wandeldag 15 : 29 mei : Villanueva de Campean- Zamora: 19,5km
Route: Helaas geen ontbijt vandaag. Daarom wijken we een beetje van de route af en lopen via San Marcel. We moeten 15 minuten wachten (tot 09:00 uur ) alvorens de eigenares arriveert maar dan krijgen we ook een prima ontbijt. Dan gaan we verder het enige interessante onderweg is de Brocal de los Promesas. De bronnen van belofte met diverse tableaus met spreuken en een opgedroogde bron. Dan bereiken we Zamora wat een schitterende binnenkomst langs de rivier voor dit oude stadje. De Iglesia Santiago Apostel is een prachtige kerk hier halen we natuurlijk weer een stempel voor onze credential. En dan bezoeken we deze mooie kathedraal waar je een zilveren tabernakel en veel meer moois kunt bewonderen. Op het Plaza de Major ontmoeten we weer veel pelgrims. Ik mag een kijkje nemen in de oude Parador waar Sandra en Wolfgang verblijven. 's Avonds eten we samen met vele bekende pelgrims heerlijke tapas op het Plaza del Maestro.
Albergue : Hostel Sol : kamer met douche en toilet. Erg goed voor een lage prijs in het centrum.
Pelgrims: We ontmoeten al onze Camino vrienden en hebben een geweldige tijd in Zamora. Vandaag nemen we afscheid van Sandra en Wolfgang.