Eerst vlogen we van Weeze naar Santander. Van Santander gingen we met de trein naar Fromista daar verbleven wij een nacht in de albergue municipal. De tweede dag startte de Camino. Tot Leon is het een gemakkelijke en mooie tocht. Na de mis van zondagochtend in Leon gingen we weer verder. Na Astorga werd het heuvelachtiger en moesten we klimmen soms in de mist. In goede conditie bereikten we uiteindelijk Santiago. We eindigden de Camino met een bezoek aan Finisterre ( per bus).
Mijn vriend Gerard liep dit deel al eens als onderdeel van zijn Camino van Eindhoven naar Santiago. Daarom wist hij veel leuke plaatsen en albergues. We hebben veel pelgrims ontmoet en hadden veel plezier met hun.
Interessante plaatsen om te bezoeken zijn : Leon , Astorga en Santiago

First we fly from Weeze to Santander.  From Santander we go by train to Fromista there we stay one night in the albergue municipal. The second day the Camino starts. To Leon it is a nice and beautiful part and not to heavy what is nice because this was my first Camino.  After going to the Sunday morning celebration in the church in Leon we continue with the next part. After Astorga it becomes more hilly and we have to climb some hills in the mist. We arrived in Santiago in a good shape. We ended this camino with a visit on Finisterre ( by bus).
My friend Gerard has already walked this Camino as a part of his Camino from Eindhoven to Santiago so he now a lot of special places and albergues. We meet many nice people and had a lot of fun with them.
Interesting places to visit are Leon , Astorga and Santiago
Dag bij dag beschrijving (Dutch)
Reisdag: 18 Mei  : Weeze - Fromista
Route : Mijn lief brengt ons naar het vliegveld Weeze. Ryan Air brengt ons snel naar Santander. Vanaf het vliegveld gaan we met de bus naar het centrum. Van daar uit met de trein naar Fromista. Het is een lange rit met veel stops pas om 18:30 arriveren wij in Fromista. In de albergue municipal zijn nog net 2 bedjes vrij, dankjewel Jacobus. Op het pleintje bij de mooie Romaanse kerk hebben we heerlijk gegeten. Nog even een biertje en dan snel terug want de albergue gaat om 22:00 uur op slot.
Albergue: Municipal : grote slaapzalen , slecht ontbijt.
with my friend Gerard
airport Santander
first Spanish beer ( Mahou)
Santander
Roman church in Fromista
albergue municipal
Wandeldag 1  :19 mei : Fromista - Carrion de los Condes  :  21km
Route: 's Ochtends is het een flink gestommel op deze slaapzaal. Ik ben ongeveer als laatste klaar. Snel ontbijten en we gaan op pad. Mijn eerste caminostappen gedenkwaardig !! De weg is goed aangegeven met de bekende caminoschelpen en de gele pijlen.  Snel ben ik al in de weer om foto's te maken dat is een van de hoofddoelen van mijn Camino. We lopen een tijdje met een Zuidafrikaan hij heeft enkel maar een klein rugzakje de rest wordt gebracht , Camino light noemen we dat. Dit wordt tevens de start van mijn fotoserie : hoofdpersonen. Weldra komen we in het plaatsje Problacion de Campos we kunnen voor een verkorte route kiezen maar we kiezen voor de Camino principal. We lopen langs akkers het staat hier vol met klaprozen. Ook vallen de ooievaarsnesten op die je overal ziet. Na een km of 13 komen we bij het dorpje Villalcazar de Sierra . Hier zijn veel pelgrims we bezoeken de beroemde kerk Maria la Blanca. Behalve de witte Maria is er een speciaal Jacobusaltaar met veel afbeeldingen uit het leven van Jacobus. Het volgende deel van de wandeling is saaier uiteindelijk arriveren we in Carrion de los Condes. We slapen in een nonnen klooster . Het stadje heeft een klein museumpje in een kerkje wel aardig om te bezoeken. 's Avonds nemen we een pelgrimsmenu eenvoudig maar goed. En daarna gaan we snel naar de kerk. Er is een speciale mis voor pelgrims . Op het eind worden we persoonlijk toegesproken en ontvangen wij de pelgrimszege. Als dat geen goede voorbereiding is dan weet ik het niet meer.
Albergue : Espiritu  Sanctu : Bij de nonnen , echte bedden en netjes , mannen en vrouwen gescheiden.
Pelgrims: we hebben vandaag enkele pelgrims ontmoet maar nog geen echte kennismakingen.
poppies
museum
Pilgrims blessing
Wandeldag 2 :20 mei : Carrion de los Condos - Ledigos  :  23km
Route: 's Ochtends hebben we in het stadje ontbeten. Daarna gaan we weer op pad het is een bewolkte dag. We lopen door een uitgestrekte vlakte met veel bloemen (de Paramo). Vroeger trokken hier de veehouders door met hun koeien van noord naar zuid. Restanten van deze route zijn nog te zien als brede grasstroken de zogenaamde Canada's reales. We ontmoeten diverse pelgrims. Er komt ons een pelgrim tegemoet een wat sjofele figuur het is een Braziliaan met zijn hond leuk voor een foto. Omstreeks 12 uur arriveren we in Calzadilla waar we een gezellige bar vinden. Na deze pauze gaan we verder het landschap wordt glooiender met mooie uitzichten op de gekleurde velden. We lopen tussen mooie hoge gele bremstruiken door. Eindelijk arriveren we in Ledigos een klein dorpje met veel huizen van leem : adobe genaamd. In de albergue is plaats genoeg. We doen onze was en gaan daarna naar de bar. 's Avonds nuttigen we hier een eenvoudig pelgrimsmenu. Helaas gaat alles om 22:00 uur dicht ( de bar ook) dus liggen we op tijd in bed.
Albergue : El Palomar. Grote slaapzaal , goed sanitair, gezellige eetzaal.
Pelgrims: Onderweg een vreemde Braziliaan ontmoet hij loopt de camino terug. In de Albergue na het eten gezellig met twee Australiërs gekletst.
purper fields
typical camino landscap
Brasilian guy
yellow all around
Ledigos
Wandeldag 3  :21 mei : Ledigos - Colzada del Coto :  20km
Route: Vandaag regent het dus de regenkleding gaat aan. Met dit druilerige weer is er niet veel te zien na een half uurtje vinden we een cafeetje waar we wat kunnen opdrogen en een ontbijtje kunnen krijgen. Daarna klaart het gelukkig op. Na een uurtje zijn we in San Nicolas del real Camino  daar is een mooie oude bar waar we een lekkere bak koffie nuttigen. We worden omringd door oude spullen. We bergen onze regenkleding op en gaan op pad, dat is overmoedig want weldra begint het alweer te regenen. We kunnen in een oude bouwval even schuilen. Als we weer weer op pad zijn komen we een slakkenraper tegen die heeft nu genoeg om op te rapen. Omstreeks de middag komen we bij het kapelletje Ermita de la Virgin del Puente dit is precies op het midden van de Camino Frances. Daarna gaat het verder naar Sahagun. Dat is nog een paar kilometer door de regen. In Sahagun lunchen wij dit is een mooi stadje maar in de regen heb je er niets aan. We gaan nog verder de laatste 5 km en dan zijn we in Calzado del Coto. De albergue hier is vernieuwd. Na ons geïnstalleerd te hebben zoeken we de enige plaatselijke bar op en daar is ook onze hospitalero. We nuttigen daar ook het dagmenu, alles is hier spotgoedkoop. Verder is hier niets te beleven dus gaan we op tijd naar bed.
Albergue : San Roque : Gloednieuw , goedkoop en goed.
Pelgrims: Vandaag hebben we in de bar in San Nicolas del real Camino Sabine ontmoet een aardige Nederlandse peregrina.
it is a rainy day
albergue San Roque
the hospitalero
Wandeldag 4  :22 mei :Colzada del Coto - Reliegos :  27,5km
Route: Vandaag is het gelukkig droog de kranten kunnen uit onze schoenen die zijn weer redelijk opgedroogd. Na een zeer karig ontbijt , melk en biscuitjes worden we door de aardige hospitalero uitgezwaaid en zijn we weer op pad. We lopen onder een kustwerk van verchroomde pijpen door. Op de camino staan veel bijzondere kunstwerken meestal met een verwijzing naar Jacobus. We komen door een klein dorpje Bercianos del Real Camino ook weer met veel huizen van leem. Gelukkig kunnen we hier koffie krijgen. Dan gaat het verder over de oude koninklijke weg : de real Camino. Iets voor de middag komen we in El Burgo Ranero aan mooi op tijd om te lunchen. We moeten nog 13 km dus gaan we snel verder, helaas gaat het weer regenen. Tenslotte zien we een soort wijnkelders , huisjes half in de aarde en we zijn in Reliegos. Gelukkig is er plaats in de albergue en kunnen we al snel naar de bijzondere bar Elvis. Die moet je gezien hebben van buiten maar vooral van binnen. We zoeken een restaurant op en die vinden we snel. We hebben hier heerlijk gegeten vooral de schol was erg lekker.
Albergue : La Parada : mooie kamers
Pelgrims:  In Reliegos hadden we na het eten een gemutlich gesprek met een aardig Duits stel.
strange Art
El Burgo Ranero
Reliegos
Wandeldag 5  :23 mei :Reliegos - Villarente :  13 km
Route: We hebben goed geslapen en hadden het geluk de kamer voor ons tweeën te hebben. Snel pakken we onze rugzak in , even ontbijten in het dorpje maar dat lukt helaas niet. Het is nu gelukkig mooi weer na 6 km komen we in het stadje Mansilla de las Mulas. Gerard kent dit nog en weet wel waar we een goed ontbijt kunnen krijgen. Het is hier typisch Spaans de, grote hammen hangen aan het plafond. We bekijken dit oude stadje nog even , maken foto's bij een pelgrimsbeeld en verder gaat het weer. We wandelen door mooie natuur en zien Don Quichotte sculpturen. In de buurt van Villarente komen we langs een mooie albergue en stoppen daar even voor een drankje en ontmoeten weer bekende pelgrims. Dan komen we in Villarente daar is een albergue een aanrader volgens mijn maatje dus daar gaan we naartoe. Het is mooi en gezellig en we hebben er leuke ontmoetingen. 's Avonds hebben we in de albergue een echte pelgrimsmaaltijd genuttigd samen met vele pelgrims . Het was ontzettend leuk.
Albergue : San Pelayo : Prachtige albergue ruime kamers goed sanitair goed gezamenlijk pelgrimsmenu. Helaas gaat al vroeg het licht uit.
Pelgrims: Vandaag ontmoeten we onderweg Sabine en het aardige Duitse stel van gisteren. In de albergue zong Gerard het ultrea lied samen met Franse pelgrims.
a good breakfast
jambons at the ceiling
Mansilla de las Mulas
Don Quichotte
with Sabine
albergue San Pelayo
Gerard sings the Ultra song
Wandeldag 6  :24 mei :Villarente - Leon :  13 km
Route: We hebben goed geslapen en gaan hier in een lunchroom lekker ontbijten. Dan gaan we op pad het is slechts 13 km want Leon is een bijzondere stad waar we de tijd voor willen nemen. Het landschap is nu heuvelachtig en blijft mooi, het verandert van natuur in industriegebied. We komen langzamerhand Leon binnen. We pauzeren in een barretje en overleggen naar welke albergue we zullen gaan. We hebben er een in het centrum gevonden maar als we daar zijn is die helaas bezet. We hebben onderweg aanwijzingen gezien van een andere albergue en na enig zoeken vinden we deze Albergue Ademar een grote albergue er is plaats genoeg. Zo nu kunnen we de stad gaan verkennen. Eerst gaan we naar de rommelmarkt want mijn maatje zoekt een jacobusbeeldje en zowaar hij vindt een mooi exemplaar. Nu is het tijd om onze magen te verzorgen mijn maatje weet nog een tapas bar en dus zitten we spoedig van heerlijke tapas te genieten. Vervolgens willen we de kathedraal bezoeken maar deze is           's middags dicht dus moeten we wel een barretje opzoeken. Die zijn er hier genoeg. Daarna bezichtigen we de kathedraal deze is zeer indrukwekkend met prachtig gebrandschilderde ramen en veel beeldhouwwerk. Daarna bezoeken we de kloostertuin. Nog even rondlopen en het mooie paleis van Gaudi bekijken de Casa de los Botines.  's Avonds gaan we de stad in om te eten, restaurants zijn er genoeg. Tenslotte bekijken we in een bar de Europacupfinale  Real-Atletico. Een hele belevenis hier in Spanje prachtig om de fans van beide clubs te zien en te horen. Lachen , huilen , joelen vol met emotie. Daarna blijft het nog lang luidruchtig in de stad.
Albergue : Ademar : grote stadsherberg , dicht bij het centrum , goed maar niet bijzonder. Gelukkig geen vroege sluitingstijd.
Pelgrims: Vandaag ontmoeten we in Leon een stel leuke Koreaanse pelgrims.
the first hills
Jacobus
Peregrine from Korea
Wandeldag 7  :25 mei :Leon - Villar de Mazarife :  22 km
Route: Vandaag is het zondag , we ontbijten in een cafe tegenover de albergue. En dan gaan we naar de kathedraal om de mis bij te wonen dat willen we graag meemaken. We treffen het want er is een Mariaprocessie. Een groot Mariabeeld wordt door de straten gevoerd onder veel gezang en gebeden . Uiteindelijk arriveert de stoet in de kathedraal waar Maria met lichtjes versierd opgesteld wordt. Na de mis en na veel bon Camino's gaan we weer op pad. We lopen langs het klooster San Marcos hier is de  splitsing Camino Frances en Camino San Salvador ( die laatste gaan we ook nog een keer lopen). Dan verlaten wij Leon. We lopen langs woningen in de heuvel en langs het modern kerkje La Virgen del Camino. Van hieruit wijken we af van de hoofdroute en lopen een alternatieve route. Deze is bijzonder mooi wederom veel bloemen en lange rechte wegen. We ontmoeten een aantal pelgrims en vermoeid en dorstig komen we in Vilar de Mazarife aan. Gelukkig is er plaats in de albergue het is al erg druk er zijn veel pelgrims ( camino light). 's Avonds eten wij hier het menu is goed maar doordat er zoveel ons voor zijn wordt voor ons de keuze steeds kleiner. Dat geeft niet want  het is erg gezellig.
Albergue : Tio Pepe : eenvoudig , tamelijk druk , gezellig
Pelgrims: Onderweg ontmoeten wij Rick Michael en Gayle , leuke Amerikaanse pelgrims. In de albergue praten wij met een stel Fransen uit de Elzas ( camino light gangers).
Maria procession
San Marcos
split of 2 camino's
La Virgen del Camino
flowers everywere
Mazarife
Wandeldag 8  :26 mei :Villar de Mazarife - Astorga :  34 km
Route: Op tijd staan we op het is mooi weer dus we zijn vroeg op pad. Vlak voor Villavante stoppen wij om op een terrasje een ontbijt te nuttigen. Het is gezellig druk hier er zijn al veel pelgrims. We zijn nu snel in Hospital de Orbigo we zien hier ooievaars op de meest vreemde plaatsen.  Weldra komen we bij de beroemde brug over de Orbigo. Waar eens ridder Suero de Quinones zich verdedigde. We lopen door een mooi gebied en ontmoeten weer veel pelgrims. Dan komen we bij de hippie  ( David). Hij heeft hier een bijzonder bar/albergue alles is donativo. Het wordt steeds mooier lopen, we zien in de verte de bergen. Tenslotte komen we bij Crucera de San Toribio hier hebben we een uitzicht op Astorga. Er volgen nog wel een aantal zware kilometers want Astorga ligt op een heuvel. In Astorga checken we ons in bij een albergue van het nonnenklooster. En dan snel een biertje bemachtigen  en Astorga bezichtigen. Dit is een mooie stad met het prachtig bisschoppelijk paleis ontworpen door Gaudi. Ook is er een prachtige kathedraal. 's Avonds zoeken we een leuk restaurantje op. We moeten wel op tijd terug zijn want onze albergue gaat om 22:00 uur op slot
Albergue : Siervas de Maria : Groot en netjes
Pelgrims: Onderweg ontmoeten wij de leuke Belgische peregrina Line weer. In Astorga eten we s'avonds gezellig met Rick , Gayle en Michael.
Line
bridge de Quinones
Peter and Line
the Hippie
Astorga
bisschoppelijk paleis (Gaudi)
kathedral
Wandeldag 9  :27 mei :Astorga - Foncebadon.  25,5 km
Route: Er vroeg (6:15) worden we gewekt met kerkelijke muziek. We zoeken een bar op waar we een prima ontbijtje bemachtigen. Dan zijn we weer op pad. Al snel komen we bij het kerkje Ermita del Ecco Homa. Hier steekt mijn maatje een kaarsje op voor een pelgrim uit Zeewolde. Verder gaat het , het is erg mooi al die kleuren : paarse lavendel ,rood zand en de blauwe lucht. Ik maak heel wat foto's. In Santa Catalina stoppen we even om wat te drinken daar zijn ook weer veel pelgrims. Een paar kilometer verder bij El Ganso komen we bij een speciale bar van de cowboy. Daar moeten we natuurlijk een cana drinken. Van binnen is dit een bijzondere bar met allerhande cowboy attributen. We zijn al vroeg ( 13:00) in Rabanal del Camino daarom besluiten we nog verder te gaan. Maar nu gaat het omhoog mijn wandelstok is hard nodig. Langs schapen en tussen witte brem door zwoegen wij ons omhoog. Op 1400 mtr hoogte komen we dan eindelijk in Foncebadon aan. Wat denk je alle albergues zijn vol. Wij balen, gelukkig is er een herbergier zo vriendelijk om ons terug te rijden naar Rabanal del Camino en ons bij de albergue daar af te zetten. Hier is gelukkig plaats. Het is regenachtig en koud. 's Avonds eten we in een leuk restaurant in dit dorp .
Albergue : El Pilar : ruim , redelijk netjes
Pelgrims: Onderweg ontmoeten wij Rick met zijn vrienden. 's Avonds bij het eten hebben we weer een leuk gesprek met het aardige Duitse echtpaar
Ermita del Ecco Homo
Rick
El ganso
Foncebadon
Rabanal del Camino
Wandeldag 10  :28 mei :Foncebadon - Molinaseca  20 km
Route: Het is nog steeds regenachtig. We hebben geen zin om deze berg nog eens op te lopen. We hebben geluk een bakkertje die hier broodjes aflevert wil ons wel mee terug nemen naar Foncebadon. Dank je wel Jacobus. En daar gaat onze Camino dan weer verder. We lopen door de mist en komen spoedig aan bij het Cruz de Ferro. Dit is een zeer speciale plek want hier laten pelgrims steentjes achter met een speciale wens. Ik laat daar een steentje achter van het graf van mijn overleden  lieve vrouw Sannie. Dit is een zeer emotioneel moment en dat hoort ook bij de Camino. Het gaat verder en het gaat nog steeds omhoog. Als we boven zijn komt er een moeilijke afdaling het is nog steeds slecht weer. Dan komen we weer op een bijzonder plek bij het huis van de tempelier (Manjarin) er is hier een bonte verzameling van souvenirs te verkrijgen. We halen een paar langzame pelgrims in en dan gaan we afdalen. Het is opgehouden met regen en we zien onder het wolkendek een mooi uitzicht. Na een moeizame afdaling komen we in de bewoonde wereld in El Acebo. Daar trakteren we onszelf op een lekker biertje. Over glibberige rotspaadjes gaat het verder omlaag. De natuur is wederom schitterend. Eindelijk komen we in Molinasca een leuk klein stadje aan. De albergue ligt aan de andere kant van het stadje gelukkig er is nog plaats. 's Avonds eten we gezellig met de Amerikanen in de eetzaal van de albergue.
Albergue : Santa Marina : Zeer netjes , eten redelijk
Pelgrims: Onderweg ontmoeten wij de aardige Duitser Alfons. In de albergue ontmoeten we Rick en zijn vrienden weer.
Cruz de Ferro
in memoriam of my dear wife
Manjarin
a beautiful view
Molinaseca
Albergue
Wandeldag 11  :29 mei :Molinaseca  - Villafranca del Bierzo :30 km
Route: Als we 's ochtends naar buiten kijken ja hoor alweer regen. We zien ook een pelgrim die zijn paard aan het opzadelen is. Ontbijt dat gaat het hier niet worden dus gaan we maar snel op pad. Het eerste stuk gaat langs de weg. Al spoedig arriveren we in Ponferrada een behoorlijke stad bekend van de Tempeliers. We lopen dan ook langs een grote tempeliers burgt. In dit stadje vinden we een lunchroom waar we prima kunnen ontbijten. Dan is het nog een heel eind voor we Ponferrada ( in de regen) uit zijn. We komen nu in het wijngebied van de Bierzo en lopen tussen de wijnstruiken door. Dit is een mooi gezicht maar het is erg glibberig. We lopen op rode klei-achtige wegen en die zijn in modderbaden veranderd. En als je dan nog door een fourwheel drive wordt ingehaald dan weet je het wel. In Cacabelos stoppen we voor een verfrissing en daarna ploeteren we verder. Eindelijk komen we in Villafranca del Bierzo aan. Dit wordt ook wel klein Santiago genoemd omdat vroeger pelgrims die niet meer verder konden hier een absolutie konden krijgen . We spoeden ons naar de aanbevolen en zeer bijzondere Albergue Ave Felix. Het is hier een ongelofelijke hippie bedoeling en krakkemikkig en gammel. Nadat we ons ingericht hebben gaan we snel het stadje in om inkopen te doen. Daar is gelukkig ook een fatsoenlijk restaurant waar we heerlijk vis gegeten hebben. 's Avonds bij Ave Felix is er nog een bijzonder optreden met fakkels van een groep priesters in opleiding uit de USA. Daarna proberen we te slapen in de overvolle slaapzaal.
Albergue : Ave Felix : Alternatieve hippie bedoeling. Veel pelgrims per m2 , vies sanitair : slecht , afrader
Pelgrims: Bij Ave Felix de opdringerige fietspelgrim Hans uit Breda ontmoet. In het stadje gezellig met 2 Duitse peregrina's gegeten.