Nadat we het eerste deel van de Camino Frances tot aan Fromisto gelopen hadden gingen we met de bus naar Palencia en vandaar met de trein naar Leon. In Leon ontmoeten we onze Camino vriend Rick uit de USA. We verbleven een nacht in Leon. De volgende dag starten we de San Salvador.
Deze camino gaat door de bergen is heftig maar we hadden een prachtige tocht met mooie vergezichten. Soms waren we eenzaam veel pelgrims ontmoeten we niet. De albergues zijn eenvoudig en er zijn er niet veel. Mooie steden zijn Leon en Oviedo
After walking the first part of the camino Frances till Fromista we go by bus to Palencia and then by train to Leon. In Leon we meet our camino friend Rick from the United States. We stay for one night in Leon. The next day we start the San Salvador.
 This camino goes through the mountains it is heavy but you will have a wonderfull walk with beautiful views. Most of the times we are lonesome we don't meet many pilgrims. The albergues are simple and there are not so much. Beautiful towns are Leon and Oviedo.
Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Wandeldag  1 : 11 mei : Leon - La Robla 30 km
Route: Al vroeg verlaten wij de albergue. Rick is er al om ons te begeleiden naar ons vertrekpunt. Hij neemt enkele foto's van ons en dan zijn we weer met ons tweeën. We komen in het kleine dorpje Carbajal de la Legua. Daar kunnen we nog wat eten en drinken bemachtigen en dit is dan voorlopig het eind van de beschaving. Nu lopen we door ruige natuur met prachtige uitzichten het is eenzaam maar mooi. In het dorpje Cabanillas is niets te beleven dus eten en drinken we uit onze rugzak in een bushokje. Tenslotte arriveren we in Robla en oud mijnwerkersstadje. Aan het eind van het stadje is de albergue. Er is plaats genoeg , snel maken we ons bedje in orde. Vervolgens gaan we naar het centrum om wat te drinken. 's Avonds gaan we daar naartoe om te eten er is een goed restaurant met lekker eten voor een nette prijs. Maar we moeten ons haasten want om 22:00 uur gaat onze albergue op slot.
Albergue : Albergue municipal :Tamelijk nieuw 's avonds komt de hospitalero langs voor het inschrijven en de centen natuurlijk.
Pilgrims: We nemen afscheid van Rick. Onderweg ontmoeten we een peregrina uit Roemenie.
Here we start
Carbajal de la Legua
peregrina
La Robla
albergue La Robla
Wandeldag 2 :12 mei   :  La Robla - Poladura de la Tercia 25 km
Route: We maken ons eigen ontbijt met instant koffie en chocolade cakes. We vertrekken op tijd het regent. We lopen langs een woest stromende rivier en tussen hoge rotsen. Al snel passeren we een mooie kapel: Ermita del bien Suceco. Aan de overkant hiervan is een bar daar gaan we wat drinken. Als we weer vertrekken is het Eremita in de mist geworden. Na een wandeling langs de weg van ongeveer een uur komen we aan in Pola de Gordon onze laatste stop alvorens we de bergen in gaan. Natuurlijk zoeken we daar een bar op en we kopen in een winkeltje wat eten voor onderweg. Dan gaan we de bergen in eerst  komen we nog in een onooglijk bergdorp Buiza. Daarna wordt het echt heftig. Het gaat flink omhoog puffend en zwetend lopen wij daar. Een regelmatige stop is noodzakelijk. De uitzichten zijn daarentegen prachtig. Het weer is wel beter geworden de wolkenlucht is open gebroken en we zien zelfs blauwe lucht. Om 14:00 komen we aan op de top Alto Forcadas de San Anton ( 1462mtr). Alles hier is mooi we worden omgeven door de kleuren paars en geel. Daarna gaat het langzaam omlaag over een smal bergweggetje. In de verte zien we een boerendorp. Over een glibberige weg lopen we daar heen. Helaas is dit nog niet ons eindpunt. We moeten alweer klimmen en pas na nog een aantal kilometers bereiken we Poladura de la Tertia. De albergue is gesitueerd in een oud Franco schooltje . Tegenover de albergue kunnen we een meeneem maaltijdje krijgen (wel van te voren bestellen). Dit warmen we op in de magnetron in de keuken van de albergue. Het is niet echt bijzonder maar we hadden geen keuze het is niet altijd feest. De koffie halen we uit een instant koffie automaat. Hier is absoluut niets te beleven.
Albergue : Poladura de la Tercia . Een beetje oud maar redelijk.
Pelgrims: In de albergue eten we samen met Juan uit Barcelona.
Ermita del bien Suceso
La Pola de Gordon
Alto Forcadas
Poladura de la Tercia
albergue  Poladura de la Tercia
albergue Poladura de la Tercia
take away menu
Wandeldag 3 :13 mei   :  Poladura de la Tercia - Pajares 18 km
Route: We staan vroeg op en maken ons eigen eenvoudige ontbijt. Dan gaan we weer de bergen in we lopen langs mooie rotsformaties. Het is weer flink klimmen we komen bij de eerste top de Alto de los Romeros ( 1452meter). Hier staat een ijzeren kruis met het San Salvador embleem. Dan gaat het weer verder omhoog tot het hoogste punt de Canto la Tusa ( 1568 meter) ook hier staat een kruis. De uitzichten hier zijn wederom prachtig. Na enige kilometers volgt er nog een top de Vista Arbas ( 1560meter). Dan komt er een moeilijke afdaling en komen we bij Arbas del Puerto en in de bewoonde wereld. Hier staat een oud vervallen klooster en wat huisjes verder is er niets. We lunchen op een open plek uit onze rugzak voorraad. Een paar kilometer verder komen we in de provincie Asturias. Dat is bij de Puerto de Pajares. Dit is zo te zien een wintersportgebied er is een bar waar we wat kunnen drinken. Vergeet niet om hier van het uitzicht te genieten. Via een glibberig pad gaan we verder omlaag en uiteindelijk rond 14:00 uur arriveren we bij ons eindpunt Pajares. De albergue is weer een oud franco schooltje. We bellen op en de hospitalero laat ons binnen. Dit is een klein gehucht gelukkig is er een bar waar ze ook een pelgrimsmenu serveren die goed smaakt we hebben geluk.
Albergue : Albergue de peregrinos.  Netjes , schoon , goed sanitair.
Pelgrims: Bij de Puerto de Pajares ontmoeten we Juan weer. In de albergue maken we kennis met een aardige Canadese huisarts Jamie.
Alto de los Romeros
Melisa
Jamie
Wandeldag 4 :14 mei :  Pajares - Campomanes 21 km
Route: Het ontbijt is zoals de laatste dagen steeds : oploskoffie met zoete kleffe broodjes. Vandaag gaan we weer eens naar een stadje : Campomanes. We hebben daar een hostel gereserveerd. Gelukkig gaan we niet verder omhoog maar lopen we over smalle paadjes omlaag waarbij we wel goed moeten opletten om niet uit te glijden. Het wordt smaller we lopen tussen hoog gras en brandnetels door. Bij het dorpje Puento de los Fierros  zijn we de weg kwijt maar met hulp van de dorpsbewoners komen we weer op het goede spoor. Dan gaat het weer eens omhoog. Het uitzicht is heel lieflijk het lijkt wel de Gouw (Hobbit). Lunchen moeten we wederom uit onze rugzak. Weer gaat het over smalle paadjes. We hebben niet goed opgelet want alle wegwijzers (gele pijlen) zijn verdwenen. Terug gaan dat is omhoog dus dat is geen optie. Met behulp van Google Maps weten we ongeveer de richting. We gaan op ons gevoel die kant op. Dan zien we het stadje liggen maar er loopt geen pad naartoe. Dus dwars door een weiland en klimmend over hekken en prikkeldraad komen we eindelijk weer op een weg en uiteindelijk in Compomanes. Het hostel is zo gevonden. Om te eten vinden we een klein restaurantje geleid door moeder en dochter. RestaurantLa Rua waar we lekker eten en dat voor 11 euro.
Albergue : Hostel Senda del Huerna . Oud maar alles werkt , prima.
Pelgrims: We lopen eerst met Jamie maar hij gaat ons te snel. Op het eind ontmoeten we Juan weer
lovely surroundings
nice owners of the restaurant
Wandeldag 5 :15 mei :  Campomanes - Mieres 27 km
Route: We hebben goed geslapen en we gaan opgewekt op pad. We lopen langs een riviertje dat is goed te doen. Daarna bekijken we het kerkje Iglesia de Santa Christina de Lena. Dat is wel even klimmen maar helaas we kunnen de kerk niet van binnen bezichtigen. We gaan verder omstreeks 11:00 komen we aan in het stadje  Pola de Lena , hier staat een mooie kerk die we bezichtigen. De pastoor geeft ons een rondleiding en een stempel natuurlijk. In dit stadje nuttigen we koffie met een lekker broodje. Daarna gaan we weer verder. De juiste weg is weer moeilijk om te vinden in het dorpje Ulo wordt het helemaal moeilijk. Maar gelukkig vinden we het bijna verborgen gammele spoorbruggetje waar we langs moeten lopen. Vanaf hier is het weer goed aangegeven en na nog een aantal kilometers komen we bij het stadje Mieres del Camino. Hier is tenminste van alles te koop we gaan naar een supermarkt om ons te bevoorraden. Nu komen we in het stadje maar de albergue ligt in het volgende dorp net erbuiten.  Dus moeten we nog een paar kilometer verder lopen. Tenslotte zijn we bij de albergue in La Pena. We bellen de hospitalero en na een kwartier wachten komt die op zijn bromfiets aangesneld. We krijgen de sleutel en hebben de hele albergue voor ons alleen.  's Avonds gaan we naar Mieres om te eten maar we zijn te vroeg de keuken is nog niet open. Uiteindelijk gaan we zonder gegeten te hebben terug. Gelukkig is er vlak bij de albergue nog een restaurant dus daar gaan we naartoe we hebben trek. En dat is weer een gouden greep een goed menu voor een leuke prijs.
Albergue : Albergue de la Pena : Netjes , schoon , helemaal voor onszelf.
Pelgrims: geen ontmoetingen
Santa Christina de Lena
Pola de Lena
the hidden bridge and the hidden way
Mieres
La pena restaurant
La pena albergue
no pain no glory
Wandeldag 6 :16 mei   :  Mieres - Oviedo 17 km
Route: Na een eenvoudig ontbijt in de albergue die we helemaal voor onszelf hebben vertrekken we voor de laatste etappe. We lopen nu over een verharde weg dat is minder leuk. We komen door kleine dorpjes waar niets te beleven is zelfs geen barretje is er te vinden. Uiteindelijk komen we in het stadje Olloniego hier is wel van alles. Dus eindelijk hebben we dan een lekkere bak koffie. Daarna moeten we nog een keer omhoog naar Picullanza. De natuur is wederom mooi. We zien leuke hutjes op palen. Hier is alles met bloemen versierd er wonen hier blijkbaar tuinliefhebbers. Dan zien we in de verte Oviedo al liggen. Het is nog een flinke wandeling. Om 13:00 uur zijn we in Oviedo bij de albergue die ik nog van een vorige camino ken. We checken in en we krijgen hier de Salvadorano , het document dat bewijst dat we de San Salvador gelopen hebben. Dan gaan we de stad verkennen het eerste wat we doen is voor een  biertje zorgen. Natuurlijk ga ik de kathedraal bezoeken die absoluut de moeite waard is. Mijn maatje tref ik daar ook weer , samen bedanken we Jacobus. 's Avonds gaan we naar de albergue El Farluquin waar ze een prima pelgrimsmenu hebben. In deze bar is het een bezienswaardigheid om te zien hoe de cider met een lange straalgeschonken wordt.
Albergue : Albergue el Salvador : Netjes , ruim en goed
Pelgrims: In de albergue ontmoeten we Piet een krasse 70 jarige Nederlander we gaan samen met hem uit eten.
Mieres
Estrella enough
The cathedral
Thanks Jacobus
albergue
Reisdag :17 mei  :  Oviedo - Weeze
Route: We staan op tijd op dan is het : douchen , inpakken en vertrekken. Net om de hoek van de albergue is een bar waar we een goed ontbijt kunnen krijgen. Daarna wandelen we naar het bus station. Om 10:15 vertrekt de bus naar Santander. De rit van 200km gaat snel en om 12:20 arriveren wij op het vliegveld van Santander. Inchecken gaat via de Ryan Air regels , uiteindelijk is dat in orde. Drie kwartier te laat 14:45 vertrekken wij. De vlucht verloopt voorspoedig. Margriet mijn vrouw wacht ons op om ons weer naar huis te brengen. Dit is het eind van een zeer succesvolle Camino..