Voorheen heb ik het eerste deel van de Camino Del Norte gelopen tot Santander. Vanaf Santander reisde ik op 8 mei met de bus naar Pontevedra . Een lange reis ik kwam 's-avonds om 22:00 uur aan. Daar wachtte mijn vriend Gerard mij op.
De volgende dag starten wij deze camino, meteen na Pontevedra splitst deze zich af van de Portugese route. Op het eind vanaf Padron volgt deze weer de Portugese route.
De route is vrij rustig en erg mooi. Er is prachtig natuurschoon onderweg . Op de gehele route zijn veel pelgrimskruizen. Wij hebben de boottocht over de rivier de Rio Ulla gemaakt. Geheel in navolging van Jacobus. Op het eind hadden we een paar leuke dagen in Santiago.

First I walked a part of the Camino Del Norte till Santander. From Santander I go by bus to Pontevedra . It takes the whole day, there my friend Gerard was waiting on me.
The next day we started this camino. The route is beautiful and not so over walked. The nature is beautiful , there are a lot of pilgrims crosses.  We make the trip by boat over the river Ulla , like Jacobus did. At the end we spend a few nice days in Santiago.

Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Reisdag : 8 mei  : Bus  Santander - Pontevedra
Route : Op mijn gemak ontbijt ik. Daarna ga ik Santander in om nog wat inkopen te doen. Precies op tijd om 11:30 vertrekt de Alsa bus naar Oviedo. Het is een zeer luxe bus en ik heb veel ruimte . De reis is erg comfortabel en om 14:15 alweer precies opt tijd arriveren we op het busstation van Oviedo. Ik heb nu tot 16:00 uur de tijd ,dus ik zoek een restaurantje op om te lunchen. Dat lukt prima ,voor slechts 16 Euro heb ik een heerlijk menu . Om 16:00 uur zit ik weer in de bus naar Pontevedra. Deze bus is lang zo luxe niet en ook voller.  Het eerste deel van de reis gaat door het gebied waar ik de El Salvador camino gelopen heb en komt mij bekend voor. In Astorga is de eerstvolgende stop. Vervolgens stoppen we nog een keer in Ponteferrada daar moeten we er allemaal de bus uit. Ik denk dat de chauffeur even moet tanken. Snel zijn we weer op pad, om 21:00 uur zijn we in Ourense, het is een lange zit het begint donker te worden. We stoppen nog een keer in Vigo en dan om 22:45 komen we in Pontevedra aan. Mijn maatje Gerard wacht me al op. Snel gaan we naar ons hotel. Daar volgt een welkomstdrankje, we bespreken hoe we onze camino gaan doen. Ik wordt reisleider. En dan naar bed.
Albergue:  Hotel Virgen del Camino. Mooie grote kamer , goed hotel.
Pelgrims: Mijn maatje Gerard ontmoet ik in Pontevedra , met hem ga ik deze camino lopen.
busstation Santander
Luxe Alsa bus
Busstation Oviedo
Oviedo : heerlijke vissoep
het is al donker als ik aankom
samen met Gerard
Wandeldag 1  :9 mei :  Pontevedra - Combarro . 15 km
Route :  Om 9 uur vertrekken we samen. We lopen eerst door het mooie Pontevedra en bekijken de Virgen del Camino kerk. Dan gaan we over de schelpenbrug Pontevedra uit. Het begint te regenen dus gaan  onze regenpakken aan. Al snel komen we bij de splitsing van de Camino Portugese en de Variante Espiritual. Wij kiezen de laatste en meteen zijn er bijna geen pelgrims meer te bekennen. We lopen door wijngaarden en het gaat nu serieus omhoog. We komen bij het eerste kerkje Ermitta Saint Pedro. Vervolgens gaat het door een eucalyptus bos en nog voor de middag komen we aan bij het klooster Concello de Poio. Daar halen we een stempel en verder gaat het. Gelukkig is er vlak bij een bar om onze dorst te lessen. Dan gaat het omlaag naar de mooie baai van Combarro. Nog een kilometer en we zijn in dit mooie stadje. Snel naar ons hotelletje om alles weg te zetten. Dan verkennen we dit stadje er zijn veel horera's en ook de pelgrims kruizen zijn niet te vermijden. Het is best toeristisch er zijn veel terrasjes en restaurantjes. Maar het blijft een idyllisch vissersdorp en zeker de moeite waard om te bekijken. Wij kunnen ons er goed vermaken.
Albergue:Hostel Hogar del Puerto. Boven een cafe , kleine kamer maar alles is verder prima.
Pelgrims: Geen ontmoetingen vandaag.
Vertrek Pontevedra
pelgrims kruis
Combarro
Wandeldag 2  :10 mei :  Combarro - Ribadumia  25 km
Route :  Na het ontbijt beneden in de bar door oma opgediend vertrekken wij. Het gaat dwars door dit stadje en daar gaat het  meteen omhoog. Het wordt stijler we moeten flink klimmen. We lopen door mooie natuur met soms een prachtig uitzicht op de baai. Als we boven zijn op 455 mtr hoogte is het nog een paar kilometer en we zijn in Armenteira. Daar bekijken we het bijzondere klooster  Mosteiro de Santa Maria da Armenteira. Bij de albergue hier wilden we stoppen maar er was geen plaats meer. Dan maar verder. We lopen nu de prachtige Ruta da Pedra e da Auga. Langs een snel stromend riviertje met veel stroomversnellingen. Dit is een van de mooiste stukken van deze camino. Veel foto's makend komen we aan het einde van dit stuk. Tenslotte moeten we nog een flink stuk tot voorbij Barrantes om bij de gereserveerde albergue te arriveren. Bij de albergue is niet veel te beleven. De eigenaar brengt ons naar Barrantes naar een restaurant en haalt ons ook weer op, prima service. We hebben heerlijk gegeten.
Albergue: Hostel Santa Baia. Modern , goed en schoon. Erg vriendelijke eigenaresse.
Pelgrims: In het hostel was ook een groep Spaanse peregrina's. Daar hebben we even mee gesproken.
vertrek Combarro
flink omhoog
Mosteiro de Santa Maria
Ruta da Pedra e da Auga
Hostel  Santa Baia
Hostel Santa Baia
alle slaapplaatsen zijn geregeld
Wandeldag 3  :11 mei :  Ribadumia - Vilanova de Arouza  15 km
Route :  Na een uitstekend ontbijt vertrekken wij. We lopen langs de nu rustig stromende rivier Rio Umia met toch nog af en toe een mooie stroomversnelling. We komen weer in een wijnbouwgebied waar druk gewerkt wordt. Dee bloemen zijn hier prachtig. ook staan hier weer veel pelgrimskruizen. Helaas gaat het weer omhoog. We zijn blij als we uiteindelijk onze dorst kunnen lessen bij een prachtige Estrella Bierpomp. Tenslotte lopen we weer langs de baai en komen we over een grote houten brug Arouza binnen. Het is nog te vroeg voor de Albergue. We zoeken een restaurant waar we alweer een prima menu verorberen. Zoals in zovele steden in Spanje kun je tussen de middag een prima menu del dia krijgen , lekker en niet duur. Daarna kunnen we wel terecht in onze mooie albergue. Vervolgens reserveren we een plaats in de boot voor morgen en we vermaken ons in dit stadje. Het mooie visrestaurant van vorig jaar is helaas gesloten.
Albergue: Albergue us Salazon. Mooi en luxe ook handdoeken en dekens. Net zo goed als vorig jaar.
Pelgrims: In Arouza even met een Taiwanese Peregrino gesproken.
zo worden de druiven hier verbouwd
handig een bierkratje
weg wezen
Rio Umia
Vilanova de Arouza
Albergue us Salazon
Wandeldag 4  :12 mei :  Vilanova de Arouza  - Padron boottocht + 5 km
Route :  Na een eenvoudig ontbijt gaan we naar de boot. Deze vertrekt om 8:30 uur en vaart over de Rio Ulla tot bij Padron. In principe dezelfde route die Jacobus gemaakt heeft toen hij hier naar toe ging om het geloof te verkondigen. Met veel pelgrims aan boord vertrekken wij. De eerste stop is bij een mosselproductie eiland. Daar is veel bedrijvigheid. Er liggen veel van dit soort eilanden in het water hier in Spanje. Daarna gaat het gas erop totdat de baai smaller wordt en we op de rivier varen. We stoppen bij een eiland met 3 pelgrimskruizen. In het vervolg van deze route zien we nog veel meer van deze kruizen. We hebben goed weer het is een mooie tocht. Omstreeks 10:30 arriveren we in de buurt van Padron. Nu is het nog een paar kilometer lopen en we wandelen via een lange laan met bomen Padron binnen. De albergue is nog niet open dus we zoeken een restaurant voor een menu del dia. Daarna kunnen we in de albergue inchecken. Vervolgens gaan we de bekende en verplichte pelgrims spots in Padron bezoeken. Zoals de berg ( heel veel treden) waar Jacobus zijn eerste preek hield. En de kerk waarin de meerpaal staat waaraan zijn boot afgemeerd werd toen hij wederom ( gestorven)aankwam. Daarmee hebben we een oorkonde genaamd Pedronia verdiend.
Albergue: Albergue a Barca de Pedra. Matig slechte douches, aardige mensen. Lang zo goed niet als de albergue vorig jaar. (Albergue Corriodoire)
Pelgrims: Op de boot met een aantal pelgrims leuke gesprekken gehad.
boot naar Padron
Igrexa de Santiago
de meerpaal
Wandeldag 5  :13 mei :  Padron - O Faramello  13 km
Route :  Na een een goed ontbijt in dit stadje vertrekken wij. We zitten weer op de hoofdroute er zijn veel Pelgrims onderweg. Eerst bezoeken we even de kerk Iria Flavia met het bijzondere kerkhof . We komen langs een steenhouwerij waar al die Jacobus beelden e.d gemaakt worden. Na een aantal kilometers passeren wij de mooie kerk sanctuaria de la Esclavitude. Vandaag is het gemakkelijk en niet ver. Tenslotte lopen we door een mooi bos en arriveren we bij de albergue. Na alles geregeld te hebben ga ik de omgeving verkennen. Ietsje terug vanaf de albergue is een mooi gebied. Eerst bekijk ik het kapelletje Capele de Neves. En dan loop ik langs het kleine snel stromende riviertje ( Rio Tinto)met veel stroomversnellingen. Minstens zo mooi als een paar dagen geleden, dus ik maak weer veel foto's. In de albergue kunnen we eten en drinken dus we blijven daar de rest van de dag en avond.
Albergue: Albergue La Calabaza del Peregrino. . Redelijk , beetje oud. Eenvoudig maar goed eten in het restaurant. Hele aardige mensen.
Pelgrims: In de albergue met een aantal pelgrims gesproken. Op het terras twee leuke Belgische pelgrims ontmoet.
we verlaten Padron
rio tinto
samen met de ober
Wandeldag 6  :14 mei : O Faramello - Santiago  18 km
Route :  Vandaag is het een eenvoudige etappe. De wegen zijn gemakkelijk en veel klimmen is er ook niet bij. Al snel zijn we bij Faramello de Teo. Daar is een mooi oud kapelletje, Daar staat een van de oudste pelgrimskruizen van de camino. Weldra passeren we de bekende stenen wegwijzer met het opschrift 10 km. We zijn er bijna. Bij Milladoiro komen we in stedelijk gebied, we stoppen om even wat te nuttigen. Daarna willen we de kapel van Maria Magdalena bezichtigen maar die is helaas gesloten. Dan maar verder we komen nu in Santiago aan. Daar is op een plein een folkloristisch festival bezig, dus dat bekijken we even en maak ik foto's. Om 13:30 arriveren we bij de albergue. Snel inchecken en dan op naar het eindpunt. Dat is natuurlijk het Praza de Obriadoiro. Op de foto natuurlijk, het is er weer gezellig druk zoals altijd. Ik kijk mijn ogen uit met al die enthousiaste pelgrims. Vervolgens belonen we ons met een biertje. s'Avonds gaan we om 19:30 naar de kerkdienst, helaas wordt er niet gezwaaid met de botafumero. Tenslotte gaan we in dit stadje lekker eten.
Albergue: Loop Inn albergue. Net als vorig jaar , is nu gemoderniseerd. Alles is prima en het is dicht bij het centrum, helaas heb ik vandaag een boven stapelbedje. Blijft een aanrader.
Pelgrims: op het plein de twee belgen van gisteren ontmoet, verder niet.
kapel Teo
de Belgen
Jacobus bedankt
Toeristendag  :15 mei : Santiago
Route :  Na het ontbijt gaan we naar het pelgrimsoffice om onze Compostela op te halen. Alles is geautomatiseerd dus dat gaat gemakkelijk. Daarna loop ik door het mooie park om nog een paar foto's te maken. Natuurlijk koop ik nog een T-shirt. Er zijn hier ontzettend veel souvenirs winkels waar ze die verkopen. s'Middag gaan we naar het mooie tapas restaurant El Bispo om lekker te lunchen. Er is genoeg te doen hier. s'Avonds bezoeken we de gezellige kroeg A Gramola. Het is hier weer feest. er zijn veel Ieren en die zingen dat het een lieve lust is. Het gaat zover dat twee groepen tegen elkaar opzingen wie wint.?Tenslotte bekijken we nog even de verborgen pelgrim.
Albergue: Loop Inn albergue. Net als vorig jaar , is nu gemoderniseerd. Alles is prima en dicht bij het centrum. Vandaag hebben we een mooie kamer met 2 lage eenpersoonsbedden.
Pelgrims: geen ontmoetingen.
uitzicht vanaf Hat park
A Gramola : feest
de verborgen pelgrim
zo moet het
Reisdag  :16 mei : Santiago - Amsterdam
Route :  We staan op ons gemak op. Douchen en daarna uitchecken. Vervolgens nog eenmaal ontbijt in de mooie bar El botafumeira. Daarna  nog een beetje door de stad slenteren. Natuurlijk naar het Praza de Obriadoiro. We sluiten af met een tapas maaltijd bij El Cardinal. Vervolgens gaan we terug naar de albergue om onze rugzak op te halen. Met de bus gaan we naar het vliegveld. Alles verloopt gemakkelijk en spoedig zijn we in Amsterdam. Einde van een mooie camino.​​​​​​​
Pelgrims: s'middag ontmoet ik op het Praza de Obriodoira mijn pelgrimsvriendin van vorig jaar Nelie, wat een verassing. Dat gaan we natuurlijk even vieren