De eerste dag vloog ik van Amsterdam naar Bilbao. Daarna nam ik de Alsa bus naar Irun. In Irun heb ik een hostel gereserveerd waar ik om 21:30 aankwam.Nog net op tijd voor een maaltijd. De volgende dag starte ik mijn camino.
Deze camino is ontzettend mooi met prachtige uitzichten en regelmatig mooie stranden . De dorpjes en steden zijn mooi en hebben ruim voldoende voorzieningen. Bilbao is zeer de moeite waard daar ben ik een dag extra gebleven. Zeker het Guggenheim museum is een bezoek waard. De tocht is behoorlijk  zwaar met veel kleine bergjes. Het gaat regelmatig op en af over vaak slechte glibberige en rotsachtige paden.
Ik heb veel leuke ontmoetingen gehad. En heb ook regelmatig samen gelopen met een aantal camino vrienden. En heb natuurlijk weer veel leuke en goede gesprekken gehad. Daar hoop ik nog goede contacten aan over te houden.
Vanaf Santander ben ik met de bus door Spanje gereisd naar Pontevedra.Dat duurde een gehele dag en is ongeveer 600km. Daar wacht mijn vriend Gerard mij op en hebben wij samen de Variante Espiritual gelopen. Meer hierover in het volgende deel.

The first day I fly from Amsterdam to Bilbao. There I take the bus to Irun. I arrived at 21:30 I reserved a hostel and was just in time to get a meal. Next day my camino started.
This camino is very beautiful with many wonderfull views and beautiful beaches. The villages are nice and the are sufficient places to eat , drink and sleep. Bilbao is a must especially the Guggenheim museum. I stayed an additional day there. The walk itself is pretty heavy there are a lot of little mountains. It goes up and down across glittery and rocky paths.
I met many nice people from several countries. We walked many times together and shared nice moments. We had a lot of nice and good conversations. I hope some contacts will be continued.
From Santander I go by bus to Pontevedra . This is about 600 km it takes a whole day. There my friend Gerard was waiting. We walked together the Variante Espiritual.  For more see the next chapter.
Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Reisdag : 25 april  : Vlucht : Amsterdam - Bilbao
Route : Met de trein naar Schiphol. Vandaar een voorspoedige vlucht van een kleine 2 uur naar Bilbao. Daarna met de bus naar het centrum.Vandaar met de Alsa bus naar Irun ( 1 stop in San Sebastian). Om 21:15 arriveer ik. Het hotel is snel gevonden. Daarna in het centrum wat eten en drinken in een lokale bar. Om 23:00 weer op mijn kamer
Albergue:  Hotel pension Bowling. Redelijk , beetje oud , matig ontbijt , in het centrum.
vertrek Wijchen
Schiphol
Bilbao
eerste Spaanse biertje
Wandeldag 1  :26 april :  Irun - San Sebastian. 29 km
Route : Vandaag een lange zware etappe. Ik nuttig een simpel ontbijt in het hotel. Dan vertrek ik. Eerst nog een stuk door Irun, dan een stukje door de natuur . Maar dan gaat het omhoog over een glibberig pad vol keien. Bij het kerkje Santuario de la Virgen de Guadalupe is de eerste stop. Mooi uitzicht over Irun hier. Dan verder tot boven op de Jaizkibel op 547 mtr een mooi uitzicht. Daarna gaat het omlaag tot zee niveau tot de haven Pasai Donibane. Daar stop ik zoals vele pelgrims om te lunchen. Vervolgens steek ik met een bootje over en dan gaat het weer omhoog. Over heel veel trap-treden flink puffend kom ik boven. Dan weer over glibberige paden tot eindelijk San Sebastian in zicht is. Het hostel is aan de andere kant van de stad dus dat is nog even lopen. Na het inchecken in het stadje gegeten en aan het strand s'avond foto's gemaakt. Het strand is groot en mooi.
Albergue:Koiski Kostel. Mooi modern. Inchecken geautomatiseerd.
Pelgrims: Onderweg een stuk samen gelopen met een Amerikaan Ken uit Californie.
Irun
San Sebastián
Koiski Hostel
Wandeldag 2  :27 april :  San Sebastian - Zarautz  24 km
Route : Vandaag eerst een heerlijk ontbijt genuttigd in een bar. De verse sinaasappelsap (zumma) smaakt weer heerlijk . Snel nog foto's maken bij het mooie strand en dan gaat het alweer omhoog. Er zijn redelijk wat pelgrims en ik loop samen met 3 jongelui uit Tsjechië. Het gaat steeds verder omhoog deze route is ook weer pittig. We lopen nu langs grote wijngaarden. De uitzichten zijn mooi. In het stadje Orio stoppen we . We nemen daar in een bar een menu del Dia. Dan gaan we weer verder. .Tenslotte zien we het stadje Zarautz liggen met het grote strand. De albergue is snel gevonden. We doen de noodzakelijke dingen zoals de was in een wasserette en doen inkopen. s'Avonds gaan we naar het mooie strand om foto's te maken..
Albergue:Galerna Aterpetxea. Prima hostel en schoon. Alles wat we nodig hebben is dicht bij.
Pelgrims: Onderweg ontmoet ik 3 pelgrims uit Tsjechië: Irena , Pablo en Martin. Ik help hun met het openen van een fles wijn en het nuttigen ervan. Daarna is de vriendschap snel gesloten ik loop met hun verder en geef hun les in pelgrimeren.
afscheid van Gunter
heerlijk ontbijt
strand van San Sebastian
Irena , Pablo , mijzelf en Martin
Zarautz
albergue
aan het strand
Wandeldag 3  :28 april :  Zarautz - Deba  25 km
Route : Het eerste deel van de route is gemakkelijk en gaat langs de kustweg. In Getaria stoppen we even , Martin wil met zijn drone spelen. Daarna wordt het weer flink klimmen. We lopen weer langs wijngaarden , de natuur is mooi. s'Middags komen we aan in het mooie havenstadje Zumaia. Daar zoeken we een restaurantje waar we weer lekker kunnen eten. Het is gezellig druk hier. Vervolgens is het nog een flink eind lopen. De laatste 8 kilometers zijn zwaar met een moeilijke afdaling. Tenslotte gaan we met een lift omlaag en komen we in het mooie stadje Deba. De albergue is in een oud station gevestigd. In het stadje is een mooi kerkje en we kunnen er prima en voordelig eten.
Albergue:Geltocii municipal hostel. Gevestigd in een oud station, aanmelden bij de tourist office in het stadje. Alles is erg basic.
Pelgrims: Vandaag weer met mijn vrienden gelopen. De laatste 10  km allen met Irena, de jongens snelden vooruit om een plek in de albergue te reserveren. Dit kon toch niet maar alles is goed gekomen.
vertrek vanuit Zarautz
met mijn Tsjechische vrienden
Deba
Geltocii municipal hostel
Wandeldag 4  :29 april :  Deba - Markina  27 km
Route : We vertrekken vroeg en ontbijten in de bar tegenover de albergue. We lopen eerst nog langs de haven maar dan gaat het weer omhoog. We passeren het kerkje Ermita del Calvario. Het is bewolkt vandaag dus weinig uitzichten. Het blijft heuvelachtig en het gaat ook nog regenen, het is een zware dag. We schuilen om wat te drinken, maar het blijft regenen. Uiteindelijk komen we bij een schuilhut waar meerder pelgrims zijn, even bijkomen dus. Daarna snellen Pablo en Martin weer vooruit. Na nog vele zware kilometers komen we eindelijk in Markina aan. De albergue ligt net even buiten het dorp en is erg mooi. Dus even bijkomen hier.
Albergue:Albergue Intxauspe. Een privé albergue , mooi gelegen , alles is netjes hier. Gezamenlijke spaghetti maaltijd, prima.
Pelgrims: Vandaag eerst weer met ons vieren gelopen , daarna weer samen met Irena. Irena was nitetblij dat de mannen zo snel vooruit gingen. Bij de albergue veel leuke pelgrims ontmoet o.a een aantal Nederlanders.
ermita del Calvario
even onze dorst lessen
mistig en nat
de schuilhut
Markina
albergue Intxauspe
gezamenlijke maaltijd
Wandeldag 5  :30 april :  Markina  - Gernika 29 km
Route : Ik ontbijt in de albergue en dan ga ik ditmaal alleen op pad. Ik loop door mooie natuur langs een prachtig riviertje. Dan gaat het weer omhoog tot aan het monasterio de Zenaruzza.   Dit is interessant om even te bekijken. Het weer is goed en ik loop door een prachtige natuur. Bij Munitibar stop ik even om gezellig met andere pelgrims wat te drinken. Daarna gaat het weer de natuur in.  De route blijft prachtig het gaat door een mooi glooiend gebied en weer langs prachtige riviertjes. Tenslotte moeten we omhoog om in Gernika aan te komen. Daar overnachten we in een hostel waar we 2 kamers hebben. Restaurantjes zijn hier genoeg en we sluiten de avond in een gezellige bar af.
Albergue: Hostel Gernika. Kamers zijn redelijk. Verder geen service
Pelgrims: Vandaag s' ochtends gezellig met de Nederlanders ontbeten , Richard laat zijn credential zien. Onderweg weer samen met mijn Tsjechische vrienden gelopen. Halverwege veel pelgrims ontmoet o.a. een leuk Duits stel. ( Tobia en ?).In Gernika kon ik bij Martin op de kamer slapen.
Richard showt zijn credential
monasterio de Zenarruza
veel pelgrims vrienden
hostel Gernika
Pablo en Martin
Wandeldag 6  :1 mei :  Gernika - Bilbao 35km
Route : We ontbijten in een mooie bar in Gernika. Vervolgens lopen we door het centrum. Daar zijn veel stille foto getuigen van het bombardement op Gernika tijdens de Franco periode. Indrukwekkend. Daarna is het nog een stuk door de stad lopen alvorens we weer in de natuur zijn. Vandaag is het een lange zware etappe. Het gaat nu ook snel omhoog en alweer over moeilijke glibberige paden. Boven gekomen hebben we een prachtig uitzicht over de wijngaarden. We lopen nu in open terrein met prachtige bloemen. Tenslotte komen we in stedelijk gebied. Op de muren langs de weg zien we veel leuzen die met de Baskische vrijheidsstrijd te maken hebben. In Larrabetzu stoppen we bij een terrasje om wat te drinken. Daar zit ook een typisch Bask met zo'n alpino petje. We komen in de buurt van Bilbao we zien het vliegveld liggen. Maar we moeten eerst nog een flinke heuvel over alvorens we Bilbao zien liggen en daar afdalen. Ik heb een hostel geboekt midden in het centrum en dat is een goede keuze. Na inchecken en opfrissen ga ik even de stad verkennen en een restaurantje zoeken er is keuze genoeg hier.
Pelgrims: Vandaag de gehele dag weer met mijn Tsjechische vrienden gelopen. Het was weer erg gezellig en we hebben uiteraard de verplichte wijnpauze. Onderweg ontmoeten we veel pelgrims, ook 2 dames uit Nederland die ik in de volgende dagen nog veel ga zien. In Bilbao neem ik afscheid van mijn Tsjechische vrienden zij gaan morgen verder maar ik heb een toeristendag.
mooie ontbijtbar
stille getuigen van het bombardement
zeer moeilijke paden
afscheid van Irena , Martin en Pablo
Quartier Bilbao Hostel
Toeristendag  :2 mei :  Bilbao
Route : Bilbao is een mooie en gezellige stad, er is veel te zien het is zeker de moeite waard om er een extra dag te blijven. Na mijn ontbijt liep ik langs de rivier de Nervion naar het Guggenheim museum. Ik loop langs mooie gebouwen en langs de bijzondere Zubizuri voetbrug. Bij het Guggenheim museum maak ik eerst een foto onder de grote spin. Vervolgens bezoek ik het museum. Er is veel moderne kunst en het gebouw op zich is ook al bijzonder. Reken minstens 3 uur voor een bezoek. Daarna bezoek ik de Santiago kathedraal. Het is lunchtijd er zijn meer dan genoeg prima betaalbare restaurantjes. Daarna bezoek ik de Mercado de la Ribera een prachtige overdekte markt en vervolgens ga ik naar het Estación del Norte om het prachtige glas in lood raam te bewonderen. De rest van de dag vermaak ik me in deze gezellige stad. Zeer gezellig is het op de Plaza Miguel Unamuno. Bij de trappen krijg ik 2 Spaanse dames zo ver dat ze voor mij dansen
Albergue: Hostel Quartier Bilbao. Vriendelijke ontvangst alles is netjes en goed geregeld. En midden in het centrum. Het ontbijt is zeer eenvoudig.
Pelgrims: Vandaag toch nog mijn Tsjechische vrienden ontmoet op het plein bij het Guggenheim museum. Maar zij gaan vandaag verder
Arriaga Theater
Zubuzuri brug
prima restaurant
Plaza Miguel Unamuno
Wandeldag 7  :3 mei :  Bilbao  - Pobena  23,5 km
Route : Na mijn eenvoudige ontbijt ga ik eerst een stuk met de metro tot aan Ansio, dat scheelt een saai stuk door de stad lopen. We zijn Bilbao nog niet uit het is nu toch nog een vervelend stuk door deze grote stad. Soms is de weg ook moeilijk te vinden. Als we uiteindelijk in de buitenwijken  zijn verwennen we ons met een lekkere bak koffie. Nu  gaat het nog door een industriegebied en dan zijn we bij Portugalete. Daar zien we in de verte de bijzondere brug over de rivier met een constructie van een soort gondel opgehangen aan lange lijnen. Tenslotte verlaten we de stad . Het wordt klimmen en het is warm dus het kost wat zweetdruppels. Maar we lopen nu weer in de natuur In la Arena komen we weer aan het strand dus gaan we even bij een bar een verfrissing pakken. Tenslotte  nog 1,5 km langs het strand en we zijn bij de albergue. Snel inchecken , dan ga ik naar het strand. Hier kan ik nog veel mooie foto's maken het is druk en er zijn mooie senorita's genoeg. s'Avonds ga ik eten bij een restaurantje vlak bij de albergue waar veel pelgrims komen. Het is er gezellig druk met alle pelgrims aan een tafel.  De maaltijd was goed en niet duur en er was voldoende wijn.
Albergue: Albergue de Pobeda, matig niet super. Donativo.
Pelgrims: Vandaag de gehele dag met Elke een Duitse vrouw gelopen om haar wegwijs in de camino te maken. s'Avonds in het restaurant weer veel bekende pelgrims ontmoet zoals : Richard, Margriet, Erica , Karin , Tobia , Conny en Alina.
metro in Bilbao
Portugalete
albergue Posean
strand bij Pobena
senorita's
restaurant
samen met veel pelgrims
Wandeldag 8  :4 mei :  Pobena  - Castro Urdiales 24 km
Route :Het eerste deel behoort langs de kust te gaan maar dit is afgezet omdat het te gevaarlijk is. Een kilometer verder loop ik toch langs de mooie kust met een mooi uitzicht en woeste golven. Ik loop door een tunneltje en kom bij een verlaten mijn. Dan gaat het land inwaarts en wordt het bergachtig. Bij een camino splitsing kies ik voor de langere route. Dat wordt zwaar want het gaat flink omhoog. Tenslotte kom ik langs een grote berg die afgegraven wordt een steengroeve dus mooi om te zien. Bij Santullan stop ik even voor een consumptie.Dan is het nog een paar kilometer en kom ik in het schitterende stadje Castro Urdiales aan. Snel breng ik mijn spullen naar het mooie pension. Ik ben nog op tijd voor de lunch dus neem ik snel een pelgrimsmenu bij een leuk restaurant. Dan ga ik dit prachtige stadje verlenen. De rotsen , de burcht , de oude kerk het stadjehet is  allemaal de moeite waard. s'Avonds heb ik nog gezellig op een terras met andere pelgrims gezeten
Albergue: Castro Urdiales : Pension Jade. Ergens netjes alles is goed.
Pelgrims: Vandaag weer vertrokken met Elke maar die haakte snel af het was te zwaar voor haar. Vandaag heb ik Conny en Alina weer diverse malen ontmoet het wordt gemoedelijk met hun. Maar we lopen wel onze eigen camino. s'Avonds in het stadje met Richard en Margriet op een terrasje gezeten.
voergangers tunnel
Castro Urdiales
Spaanse schone
Wandeldag 9  :5 mei :  Castro Urdiales - Laredo 27 km
Route :s'Ochtends verlaat ik via het nu stille strand Castro Urdiales. Even later gaat het weer omhoog. Ik zie de dames C&A weer voor mij lopen. We besluiten met ons drieën verder te gaan., We komen eerst nog langs een prachtig strand bij Islares alvorens we weer de bergen in gaan. We komen bij een punt waar de originele route nog een heel eind land inwaarts gaat. Maar we kunnen een flink stuk afsnijden als we via de weg verder gaan. Dat is wel fijn maar het is lawaaierig omdat we vlak langs de weg en dicht bij de snelweg lopen. Bij Villanueva kiezen we ervoor om de kustroute te lopen. We denken dat dit korter is maar bij de Erillo gaat het steil omlaag te gevaarlijk niet doen maar we hebben wel mooie uitzichten gehad. Dus maar weer een stuk omlopen. Tenslotte flink bezweet komen we in Laredo aan. We gaan snel naar de albergue om ons op te frissen. Daarna verken ik het stadje dat is mooi met een oud klooster waar ook een albergue in gevestigd is. Het strand hier is ook erg mooi.  s'Avonds heb ik in een leuk restaurantje heerlijk met andere pelgrims gegeten.
Albergue: Albergue Casa Loopez. Prima en heel schoon.
Pelgrims: Vandaag de gehele dag samen met Conny en Alina gelopen. Dat zijn erg leuke en lieve dames fijn hun ontmoet te hebben. Onderweg ontmoeten we ook Eberhard en Angela ook leuke pelgrims. Vandaag ook Richard weer getroffen hij trok het niet meer. s'Avonds gezellig in een restaurantje gegeten met Connie ,Alina, Eberhard en Angela. Eberhard is een erg aardige man.,
Castro Urdiales
strand bij Islares
Conny en Aline
hier omlaag nee dan maar terug
Laredo
Casa Loopez
strand van Laredo
Wandeldag 10  :6 mei : Laredo - Guemes 28km
Route :Na het ontbijt loop ik samen met mijn vriendinnen CenA over de lange boulevard naar de Rio de Santona die we met een bootje moeten oversteken. Na even wachten op het strand kunnen we naar de overkant. In Santona gaat het over een lange rechte weg langs een lange gevangenismuur . Tenslotte gaat het weer de natuur in. Via het strand dat gaathedaas niet want daar komt een rotsformatie in zee  uit  Dus moet ik weer omhoog met  boven een prachtig uitzicht over de playa de Berria. Nu volgt een moeilijk begaanbaar stuk. tenslotte gaat het omlaag naar het strand van Noja. Dit is werkelijk prachtig zeker met al die mooie rotsblokken. Na vele foto's genomen te hebben verlaat ik het strand en ga richting Guemes. Dat is nog een heel eind , ik stop even om de kerk Ermita del Cargigel te bekijken. Tenslotte kom ik dan bij de zeer bijzondere albergue aan. We hebben er een gezamenlijke maaltijd. Na afloop verteld  pater Ernesto nog een mooi verhaal helaas in het Spaans maar dit wordt gelukkig vertaald door zijn helpers. Er is hier geen alcohol te verkrijgen daarvoor moet je even 1.5 km verder naar het dorp lopen
Albergue: Albergue la Cabana del Abuelo, geleid door Pater Ernesto Bussio met zijn vrijwilligers.Diverse slaapzalen , heel bijzonder moet je gezien hebben. Gezamenlijke maaltijd en ontbijt niet bijzonder .Alles Donativo.  Geen alcohol.
Pelgrims: Vandaag eerst weer een heel stuk samen met Conny en Alina gelopen. Bij het strand gingen zij verder terwijl ik foto's maakte. Bij de albergue mijn Tsjechische vrienden weer ontmoet. Met Martin ben ik even in het dorp een biertje gaan drinken. Daar ontmoette ik CenA weer . Ik spreek voor morgen met hun af.
samen met Cony en Alina op de foto
ermitage Cagigal
pater Ermitto
Wandeldag 11  :7 mei : Guemes - Santander 16,5km
Route :Dus vandaag ga ik nog een keer samen met mijn Tsjechische vrienden op stap. Het gaat eerst nog even door een landelijk gebied. In Galizano kunnen we een fatsoenlijk ontbijt krijgen. Nu nog even lopen en dan komen we aan bij de prachtige kust van Play de Langre. De uitzichten zijn formidabel. Natuurlijk moet Martin hier weer even met zijn drone spelen. En ik maar foto's maken. Dan lopen we een stuk hoog over de kliffen en komen bij een volgend strand aan, We zien Santander al liggen.Bij Loredo dalen we af naar het mooie drukke surfstrand tegenover Santander. Nog even langs het strand lopen  ( een terrasje pikken natuurlijk) en dan zijn we bij Somo waar de boot naar Santander gaat. Na een snelle tocht ben ik dan in Santander. Mijn hostel ligt meteen aan de overkant dat is gemakkelijk. Ik ga de stad verkennen en bezoek de kathedraal om nog een laatste stempel te halen. s'Avonds ga ik uit eten in de stad en afscheid nemen van mijn vriendinnen Conny en Alina. Morgen ga ik met de bus naar de andere kant van Spanje naar Pontevedra. Daar wacht mijn maatje Gerard mij op om samen de Camino spiritual te lopen. Zie daarvoor mijn ander deel van deze blog.
Albergue: Hostel Santander, goed gelegen maar gammele bedden al met al matig.
Pelgrims: De hele dag met Irena , Pablo en Martin gelopen. Het was weer ouderwets gezellig. Op de boot naar Santander definitief afscheid van hun genomen. In Santander s'middags met Cony en Alina opgetrokken dat was ontzettend leuk. s'Avonds met hun gegeten in een restaurantje en heel fijn met elkaar gepraat. Dit zijn geweldige meiden om niet meer te vergeten. Op het eind van de avond ontmoeten we de Zwitser Eberhard nog ook een fijne man,.
vertrek bij de Albergue
Playa de Langre
Martin
boven op de kliffen
in de verte Santander
boot naar Santander
nog een laatste rondje vn Martin