De eerste dag vloog ik van Amsterdam naar Porto. Na een gezellige avond in Porto ging ik de volgende dag met de trein naar Matosinhos. Daar aan de kust begon de Camino Portugues de kust route. Ik liep voortdurend langs de kust of er dicht bij. De uitzichten op de oceaan zijn schitterend. De kleine steden zijn mooi , het eten is erg lekker en de mensen zijn vriendelijk.
Caminha is het laatste plaatsje in Portugal. Vandaar staken we met een bootje de rivier Minho over en was ik in Spanje.  De route gaat nog steeds langs de kust tot aan Baiona een prachtige stad. Vervolgens naar Vigo een grote stad waar geen einde aan lijkt te komen een minder leuk stuk dus. Vervolgens ga ik  naar Redondela door een bergachtig gebied en dan naar Pontevedra via de normale Portugese route. Pontevedra is een prachtige oude stad.
In Pontevedra kies ik voor de Spirituele variant die minder bekend is. Het eerste deel is een behoorlijke klim. Vanaf Armanteira gaat het langs een prachtig riviertje met veel stroomversnellingen ( Ruta da Pedra). In Vilanova de Arousa neem ik de boot naar Padron. Deze vaart de route die Jacobus vroeger ook gevolgd heeft. Mooi eerst langs mossel eilanden. Daarna langs de rivier Rio Ula omgeven met vele stenen kruizen. We eindigen vlak bij Padron. Padron is een belangrijk Jacobus stadje. Van Padron is het nog een dag en kom ik op 14 mei in Santiago aan.
Ik blijf een dag in Santiago en ga de volgende dag met de bus naar Cee. Vandaar loop ik nog 20 km naar Finisterra. In Finisterra ga ik natuurlijk s-avonds naar de vuurtoren. De volgende dag ( 17 mei) ga ik met de bus naar Santiago. En vandaar met het vliegtuig weer terug naar Amsterdam . Tenslotte ga ik met de trein naar huis.
Deze camino heb ik veel leuke mensen ontmoet waarmee ik een aantal leuk gesprekken heb gehad. En veel gezelligheid en leuke momenten mee beleefd heb. Deze camino is beslist niet eenzaam er zijn veel goede gelegenheden om te eten , drinken en slapen langs de route.

The first day I fly from Amsterdam to Porto. In Porto I stay for one night. The next day I go by train to Matosinhos. Here at the coast the Camino starts. I walked mainly along the coast. The views at the ocean are beautiful. The little cities are nice , the food is very good and the people are kindly.
Caminha is the last village in Portugal. From there I crossed with a speed boat the river Minho and I arrived in Spain. The route still goes along the coast till Baiona a wonderful town. Next I walked to Vigo a big city not so nice almost a day between the houses. Then I walked through a hilly area to Redondela and from there to Pontevedra. Pontevedra is a beautiful old town.
In Pontevedra I choose the Variante Espiritual. The first part is a heavy climb till Armanteira. From there it goes through a beautiful area along a wild little river ( Ruta da Pedra). At Vilanova de Arousa I take the boat to Padron. The boat follows the same route as Jacobus did many years ago. We follow the river Rio Ula surrounded by crosses from stone. Near to Padron it ends. Padron is an important place for Jacobus. From Padron I walked in one day to Santiago were I arrived at May 14
I stay for one day in Santiago. The next day I go by bus to Cee. From there I walked 20 km to Finisterra. There I stay , in the evening I visited the lighthouse. The next day I go back to Santiago by bus. From there I go to the airport and fly back to Amsterdam. There this wonderful Camino ends
 This Camino I met a lot of nice people from several countries. I had nice moments with the pilgrims and good conversations. So warm memories. This camino is not lonesome . There are many places along the route to eat drink and sleep.
Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Reisdag : 1 mei  : Vlucht : Amsterdam - Porto
Route : Met de trein naar Schiphol. Om 11:00 uur ben ik daar. Eindeloos lang in de rij gestaan om 12:30 ben ik door de douane. Om 14:15 vertrekt het vliegtuig en om 16:00 uur ( Portugese tijd) landen wij. Ditmaal reis ik alleen zonder mijn maat Gerard.Daarna wacht ik op de bagage en ga vervolgens met de metro naar het centrum. Om 17:30 ben ik daar. Nu eerst Porto verkennen. Het is gezellig druk met veel scholieren die geslaagd zijn voor hun laatste schooljaar.Dat levert veel mooie foto's op. Natuurlijk breng ik een bezoekje aan de kathedraal. Dan zoek ik mijn hotel op ook lekker dichtbij in het centrum. sAvonds ga ik eten aan de Cais da Ribeira daar hebben ze heerlijk gegrilde kabeljouw. Daarna ga ik nog mooie plaatjes maken aan de Douro.
Albergue:  Formosa Oporto Appartements :redelijk , in het centrum.
Schiphol heel druk
eerste biertje in Porto
geslaagd
Formosa Appartements
Porto
De kathedraal
heerlijke bacaljo
Douro by night
Wandeldag 1  :2 mei :  Met de metro naar Matosinhos vervolgens lopen naar Vila do Conde. 23 km
Route :  Ik ontbijt in een barretje vlak bij. Dan ga ik met de metro naar Matosinhos dit om het saaie stuk door het  industrie gebied van Porto te vermijden. Om 9:45 start ik bij de brug van Matosinhos.  Meteen ben ik aan het strand , het gaat de hele dag langs het strand. Ik loop voornamelijk over houten vlonderpaden. Het is erg mooi , de woeste zee en de prachtige bloemen. Ik passeer de vuurtoren Boa Nova. En daarna de gedenk obelisk. Omstreeks 2 uur ben ik bij het vissersdorpje Lavra. Daar wordt buiten vis gebakken . Hert ruikt lekker dus snel ik naar het bijbehorende restaurant om hiervan te genieten. Daarna gaat het weer verder , de golven bieden een schitterend schouwspel. Om 16:30 kom ik in Vila do Conde aan. De herberg ( jeugdhotel) is snel gevonden. Vila do Conde is een mooi stadje aan een inham. Er ligt een replica van een middeleeuws zeeschip.
Albergue: Pousada de Juventude. Zeer mooi modern en schoon. Geweldig ontbijt . Topper
Pelgrims: Onderweg diverse pelgrims gezien , maar geen echte ontmoetingen
Matosinhos
Boa Nova
eindeloze vlinderpaden
Lavra
Vila do Conde
Pousade de Juventude
Wandeldag  2 :3 mei: Vila do Conde - Esposende : 25 km
Route: Goed geslapen . Ik start met een geweldig ontbijt, alles is er koffie , thee , brood , fruit , yoghurt, jus de Orange en meer. Om 9 uur vertrek ik ,ik loop weer langs de kust. Het gaat nog een heel stuk door Vila do Conde. Ik kom langs een prachtige moderne kerk Ireja Nosso Senhor dos Navegantes. Helaas gesloten. Dan verder tot Povoa Varzim. Ook wel een mooi stadje  met een prachtige betegelde muur. Ook nu weer gaat het over vlonderpaden die soms bijna onder het zand verdwenen zijn. Vervolgens loop ik door een stukje bos , in Apulia bezoek ik het mooie kerkje met prachtig betegelde muren. De originele route gaat van de kust af maar ik kies toch om langs de kust te lopen dat is mooier. Om 15:20 passeer ik de Rio Cavado en arriveer in Esposende. Ook weer een leuk stadje.
Albergue : Hostel Eleven . Mooi en nieuwe albergue. Goed.
Pelgrims: Bij het ontbijt spreek ik met diverse pelgrims. O.a de leuke Duitse Peregrina Anna.
prima ontbijt
Anna
Povoa  Varzin
Povoa Varzin
Apulia mooie kerk
Esposende hostel Eleven
Wandeldag  3 :4 mei: Esposende - Viana do Castelo  25,6 km
Route: Ontbijten kan hier ook niet. Maar gelukkig is er dichtbij een prima terrasje met lekkere broodjes en koffie. Daar tegenover is een kerk. Ik ga  even Jacobus fotograferen. Dan gaat het weer langs de kust. Bij Marinhas bekijk ik het kerkje met veel bladgoud van binnen. Daarna loop ik samen met andere pelgrims verder. We komen langs een mooie stroomversnelling en een aantal mooie kerkjes met weer veel Jacobus-beelden. De sinaasappels groeien hier volop aan de bomen. Om 17:00 uur komen we aan in Viana do Castelo. Die bereiken we via een hoge ijzeren brug over de Rio Lima. Dit is ook al weer een leuk stadje.
Albergue : Villa Margarida : een beetje oud maar goed , aardige en behulpzame hospitalera.
Pelgrims: Onderweg kom ik Anna en Alfredo tegen. Met hun loop ik deze dag samen verder op. Op een terras ontmoet ik nog de spontane Canadese Sue.
ontbijt terras  Esposende
ontbijt terras Esposende
Marinhas
Pelgrim vrienden
Alfredo
Viana do Castelo
Villa Margarida
Wandeldag  4 :5 mei: Viana do Castelo - Caminha. : 27 km
Route: Het eerste stuk loop ik langs het water maar al snel gaat het door eindeloze steegjes. Dan raak ik uit het stadje en heb ik mooie uitzichten op de oceaan. Ik kom langs een mooie tuin met allemaal leuke beelden. Om 10:15 ben ik in Carrero voor een koffie stop. Daarna wordt het klimmen langs mooie beekjes. Uiteindelijk kom ik bij het Cruzeiro de Matanca het hoogste punt voor vandaag. Bij Villa Prai de Ancora is een mooi pleintje versierd met bloemen. Daarna gaat het verder weer langs een mooie rotsachtige kust. Er is een mooi kapelletje in de rotsen gehakt. In de verte zie ik Spanje liggen. Om 16:00 uur arriveer ik in Caminha, de albergue is weer snel gevonden. Dit is weer een leuk stadje maar de veerboot naar Spanje vaart niet daarvoor moet ik morgen iets terug en dan mij met de speedboot over laten zetten.
Albergue : Bon Caminha : redelijk maar een beetje oude toei
Pelgrims: In Prai de Ancora ontmoet ik in een restaurant 3  Peregrinas waaronder de Nederlandse Mira die ik later nog vaak zal treffen. s Avonds in Caminha heb ik een leuke ontmoeting met het Nederlandse stel Piek en Jan
Carreco
Cruzeiro de Matanca
Villa Prais de Ancora
Daar ligt Spanje
Caminha
albergue bon Caminha
Piek en Jan
Wandeldag  5 :6 mei: Caminha - Vila de Suso  21 km
Route: Na een simpel zelfgemaakt ontbijt stap ik in de taxi die ons naar de vertrekplaats brengt. Daar worden we met een snelle speedboot naar de overkant gebracht, over de Rio Mino . Dan ben ik in Spanje. Ik neem nu de kustroute. Met de bomen hier is een leuk schilder experiment gedaan. De kust is weer bijzonder rotsachtige en erg mooi. Het gaat weer voor een deel over vlonderpaden. Ik kom nu ook de eerste stenen markeringen tegen die je in Spanje overal langs de camino staan. Omstreeks 10:00 uur ben ik in a Guarda, een mooie stad. Daarna is het even klimmen maar de uitzichten zijn prachtig. Bij een leuke strandtent beloon ik mijzelf met een echte Spaanse Estrella. Het laatste stuk gaat langs de weg dat is minder mooi. Omstreeks 17:00 uur arriveer ik in het begin van Vila de Suso waar ook meteen mijn albergue is. s-Avonds heb ik iets verderop in een restaurant prima gegeten.
Albergue : Alojamiento Camino Portugues : Ruim , schoon en goed.
Pelgrims: Bij de speedboot ontmoet ik het leuke Nederlandse stel Marlous en Miranda. Verder op onderweg kom ik Jan en Piek tegen en loop ik een stuk met hun samen op . s-Middags in de Albergue ontmoet ik hun weer. We eten s-avonds gezellig in een restaurantje. Dit zijn erg leuke mensen.
naar Spanje
Marlous en Miranda
met de speedboot
Vila de Suso
Alojamiento Camino Portugues
Wandeldag  6 :7 mei: Vila de Suso  - Nigran : 23,5 km
Route: Na weer een zelfgemaakt ontbijt ben ik om 8:15 op pad. Al snel kom ik bij een steenverzameling met allemaal beschilderde stenen. Erg leuk. Nog iets verder en ik ben weer bij de kust. Deze is wederom rotsachtig. Daarna gaat het langzaam omhoog. Ik zie de vuurtoren Faro Silleiro, maar dan verlaat ik de kust en gaat het binnendoor. Tegen de middag zie ik Baiona liggen. Na een flinke afdaling kom ik in dit mooie oude stadje. Er is veel te zien het is zeker de moeite waard. Een mooi strand , leuke haven, mooie boulevard en een prachtige vestiging met een mooi stenen kunstwerk. Helaas ik moet verder. Er volgen nog zware klimkilometers. Flink bezweet kom ik bij mijn hotel .Deze ligt in een klein gehucht nabij Tigran. Op het plein wordt jeu de boulle gespeeld en een  kegel spel : Os Oolos Celzas heel bijzonder o te zien hoe dat gaat  . s-Avonds eet ik in het enige restaurant in dit gehucht.
Albergue : Rincón de demo ( hotel) : nette kamer, TV , badkamer.
Pelgrims: Aan het strand ontmoet ik Mira weer. Ook kom ik Jan en Piek tegen maar zij gaan samen verder in hun eigen tempo. Vandaag verder geen pelgrims , ik heb een wat afgelegen hotel gezocht vandaar.
iedere steen is beschilderd
Faro Silleiro
Baiona
Os Oolos Celzas
hotel : Rincon de demo
Wandeldag  7 :8 mei  Nigran - Vigo: 21 km
Route: Geen ontbijt hier. Dus ga ik snel op pad ik heb weer een mooi vergezicht over de baai. Pas om 10:00 uur in Falucha kan ik een ontbijt scoren.Daarna gaat het omhoog, door een bosachtig gebied. Er staan hier veel eucalyptusbomen. Dit is een mooi gebied met kleine watervalletjes. Daarna gaat het via moeilijke paden omlaag. Ik kom nu bij de voorsteden van Vigo aan. Vigo is een behoorlijk grote auto industrie stad. Het is een lang saai stuk en via een smal paadje kom ik dan eindelijk in het centrum. Het is nog lunchtijd er zijn prima restaurants met een heerlijke en goedkoop menu del dia. Daarna ga ik naar mijn albergue. Vervolgens ga ik de stad bekijken. De haven is interessant. Er is een standbeeld van een octopus. Jules Verne deed hier inspiratie op voor zijn verhaal 20000 mijlen onder de zee. Boven bij het Castelo heb je een mooi uitzicht over de stad. s-Avonds ga ik op een terras in deze gezellige drukke stad eten.
Albergue : R4 hostel.  Modern , netjes , ontbijt stelt niets voor : duur
Pelgrims: In Vigo kom ik mijn Duitse vriend Ben weer tegen. We gaan s-avonds naar een terrasje om te eten.
eucalyptus
Vigo industrie stad
lekker eten
uitzicht vanaf het Castelo
met Ben
Wandeldag  8 :9 mei  Vigo - Redondela: 19 km
Route: Het is een lange toch alvorens je de bebouwing uit bent.Het is een moderne stad met zelfs een lopende band als toitor .Al snel kom ik bij een prachtige moderne kerk, Igrexa Maculata Conception de Sancta Maria. Absoluut de moeite waard zeker van binnen met de mooie beelden galerij. Weldra loop ik op een hoogte en heb ik een mooi uitzicht over de baai. En weer gaat het door een mooi bos met mooie watervallen.  Omstreeks 14:30 arriveer ik in Redondela. Dit is een aardig stadje met leuke barretjes, je kunt er prima eten. In de kerk staat een mooi Jacobusbeeld.
Albergue : Santiago de Vilavello :modern , schoon , goed.
Pelgrims: In Redondela kom ik mijn vriendin Mira weer tegen samen met een Spaanse vriend Pep. We kletsen even bij. s Avonds na het eten nog een leuke ontmoeting met een man uit Ierland.
lopende band of de stoep
igrexa da imaculata conception de Sancta Maria
Redondela
Jacobus
Wandeldag  9 :10 mei  Redondela - Pontevedra: 19,6 km
Route: Snel ben ik vertrokken. Ontbijten  doe ik weer in een bar in dit stadje. Daarna gaat het verder. Het gaat nu weer serieus omhoog. Op de een of andere manier ben ik de weg kwijt geraakt. Zodoende kom ik niet via de originele route Arcade binnen. Arcade is een schitterend stadje gelegen aan de monding van de Rio Verdugo. Er is een mooie smalle romeinse brug over deze rivier. Daarna gaat het omhoog over smalle paden met veel steentjes. En weer door een mooie natuur. Ik kom langs een kraampje waar camino souveniers verkocht wordt. De verkoopster posseert voor mij. Omstreeks 14:30 kom ik in Pontevedra aan. Een gezellig drukke stad. De kerk  La Peregrina moet zeker bezocht worden. Op het plein daarvoor is een mode show. Zodat ik weer heel wat foto's te maken heb. In het centrum is de Convent S Francisco met zijn mooie gebrandschilderde ramen de moeite van het bekijken waard. In dit gezellige stadjes zijn voldoende leuke bars en restaurants.
Albergue : Nacama hostel : modern en schoon : goed.
Pelgrims: Er zijn veel pelgrims onderweg op dit stuk. s Avonds in de albergue met een leuke Peregrino uit Tsjechië gekletst.