Eerst vlogen we van Amsterdam naar Madrid. De volgende dag gingen we met de hoge snelheidstrein naar Zamora. Het tweede deel van deze dag gingen we met de bus naar Granja de Moreruela waar we overnachten. De derde dag startte de camino .We liepen 16 dagen en verbleven daarna nog twee dagen in het drukke toeristische Santiago. Daarna gingen we met het vliegtuig van Santiago naar Amsterdam en vandaar naar huis.
Dit deel van de Camino is mooi de natuur is prachtig en soms erg bergachtig en het is tamelijk eenzaam. Door de COVID waren er nog veel maatregelen en waren er ook veel herbergen gesloten. Bovendien waren we laat in het seizoen zodat het vaak moeilijk was een slaapplaats te vinden. We hadden niet veel ontmoetingen met pelgrims maar die we hadden waren erg leuk en zeer waardevol.
First we fly from Amsterdam to Madrid were we stay for one night. The next day we travel by high speed train to Zamora. On the second part of that day we go by bus to Granja de Moreruela there we stay for one night. The next day our camino started. We walked 16 days and stay 2 days at Santiago which was very crowdy. After that we fly back from Santiago to Amsterdam.
 This part of the camino is wonderful the nature is beautiful . It was sometimes lonely in the mounties. Also due to COVID many albergues were closed and sometimes it was hard to find a bed. We did not met many pelgrims. But the pelgrims we met were very nice and wonderful persons.
Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Reisdag 1: 21 september  : Vlucht : Amsterdam - Madrid
Route : We vlogen van Amsterdam naar Madrid in ongeveer 3 uur. Na veel vertraging komen we om 22:45 in Madrid aan. Gelukkig hebben we een taxi gereserveerd die ons snel naar het hotel ( nog ruim 20 km) brengt. Snel inchecken en dan snel naar de dichtstbijzijnde bar voor een welverdiend biertje.
Albergue: Hostal Ballesta : goed , in het centrum.
our last dutch beer
Amsterdam by Night
Our first Spanish beer
Hospital Ballesta
Reisdag 2  :22 september :  Met de trein van Madrid naar Zamora. Van Zamora naar Granja de Moreruela
Route :  We ontbijten op het trein station. En gaan dan met de hoge snelheidstrein naar Zamora. Met 250km/uur zijn we er binnen 1,5 uur. Nu hebben we tijd om Zamora even te bekijken . We bezoeken de Iglesia Santiago waar een paar mooie Jacobus figuren staan. Ook bekijken we nog even de overdekte markt wat ook altijd spectaculaire beelden oplevert. Om 2 uur gaan we met de bus naar Granja de Moreruela waar we om 14:45 zijn. We gaan naar de ons bekende bar en willen inchecken bij de albergue waar we de laatste keer geweest zijn. Maar helaas dat kan niet meer wij moeten naar de casa rural. Na een telefoontje komt de eigenares en kunnen we deze mooie casa rural betrekken. Maar nog meer ellende ook de restaurants zijn gesloten gelukkig is er een klein winkeltje open .s'Avonds genieten we van tomaten soep en daarna asperges uit blik ( uit Nederland).
Albergue: Casa Rural Tio Quico : erg mooi maar prijzig. 25 euro pp
Our self made diner
Casa Rural
Wandeldag  1 :23 september: Granja de Moreruela - Tabara 26 km
Route: Na een zelf bereid ontbijt vertrekken we om 8:00 uur. Het begin is vlak maar gaat over vervelende kiezelpaden. We komen bij de rivier de Esla. Als we die over zijn moeten we meteen linksaf en over de rotsen klauteren. Dat doen we toch maar niet. We volgen de weg een stukje en gaan dan het eerste pad links af. In het begin zien we nog gele pijlen . Later niet meer uiteindelijk komen we toch op de originele route. Het zijn lange eindeloos rechte wegen door akkerland het bekende camino beeld met aan de horizon bergen met windmolens. Uiteindelijk arriveren we rond 16:00 uur in Tabaras. We gaan naar de privé albergue die is snel gevonden
Albergue : Tabara : Albergue el Roble . Goed . Pelgrimsmenu OK.
Pelgrims: In de albergue  ontmoeten we enkele bycyclino's die we later natuurlijk niet meer terug zien. s 'Avonds bij het eten gezellig met de Duitser Andrea gekletst we hopen met hem nog even op te kunnen trekken.
here we must walk
Rio Tesla
Tabara
Wandeldag  2 :24 september: Tabara - Santa Marta de Tera. 24 km
Route: Na het bekende Spaans ontbijt: toast met jam of tomatenprut vertrekken wij. Dan gaan we snel op pad helaas de regenkleding moet aan want de regen valt met bakken uit de hemel. Andrea haalt ons spoedig in . Het regent nog een aantal uren maar dan stopt het gelukkig. We lopen weer over lange rechte wegen en langs bijna uitgebloeide zonnebloemen. Om 13:00 uur arriveren we bij Villanueva de las Peras. Daar kunnen we wat drinken. Dan is het nog een lang stuk (9 km) naar Santa Marta de Tera. Als we daar aankomen regent het weer. In dit dorpje is het kerkje een bezoek waard daar is aan de achterzijde het oudste stenen beeld van Jacobus te vinden ( 11 de eeuw).
Albergue : Santa Marta de Tera  : Albergue Peregrinos. Eenvoudig maar  OK. Inschrijven in het kerkje.
Pelgrims: Onderweg komen we Andrea weer tegen. Met Andrea gegeten in de enige bar in dit dorp.
spanish breakfast
its raining
still raining
and raining
Iglesia Santa Marta de Tera
Jacobus statue
The albergue
Wandeldag  3 :25 september: Santa Marta de Tera - Rionegro del Puente 27 km
Route: Vandaag moeten we weer zelf voor ons ontbijt zorgen. De regenkleding gaat weer aan maar dat was niet nodig. We spreken af om Andrea in het dorpje Calzadilla de Tera te treffen om daar wat te drinken. Maar helaas geen barretje te vinden. Dan maar weer verder . Na eindeloze kilometers arriveren we in Rionegro del Puente. Na een tijdje verschijnt de hospitalero en na een corona check mogen we naar binnen. In dit dorp is een mooi kerkje Santuario de Nuestra Senora de La Carballeda. met een mooi beeld van de Senora.
Albergue : Rionegro del Puente Albergue Virgin de la Carballeda. Eenvoudig en netjes. Weinig voorzieningen.
Pelgrims: Vandaag weer samen met Andrea gegeten. Verder geen pelgrims gezien. Het is tamelijk eenzaam.
Calzadilla de Tera
albergue
Rionegro del Puent
Senorade la Carbelleda
Wandeldag  4 :26 september: Rionegro del Puente - Asturianos 28 km
Route: Na weer een self made ontbijt vertrekken we om 8:30. We lopen door een mooi glooiende open landschap. Als we om 11:00 uur in Mombuey arriveren kunnen we daar een goed ontbijt krijgen. Daarna gaat het verder maar de bewegwijzering is onduidelijk. Weldra zien we geen pijlen meer en lopen we op goed geluk verder.. Gelukkig ontmoeten we een hulpvaardig oud vrouwtje die ons weer naar de camino brengt. In Cernadilla stoppen we even. Er is geen bar dus maar wat uit onze rugzak nuttigen. Het is nog een heel eind en we zijn behoorlijk moe als we omstreeks 16:00 uur in Asturianos aankomen. De albergue zit in een bijgebouwtje van de sporthal. En zo ook de bar waar we wat kunnen drinken en een eenvoudige maaltijd kunnen krijgen.
Albergue : Asturianos: Albergue de peregrinos : klein en redelijk. De bar is OK.
Pelgrims: Vandaag weer samen met Andrea gelopen. In de albergue zijn fietspelgrims en ook een Pools stel die we later goed leren kennen.
Andrea
in Mombuey : a good breakfast
an old lady shows us were the camino is
Cernadilla
no bar so we take something from our backpack
Asturianos : albergue
Wandeldag  5 :27 september: Asturianos - Requejo de Sanabria 28 km
Route: We vertrekken in het bijna donker. Na 5 km komen we in Palacios de Sanabria. Daar ontbijten wij. Andrea vertelt ons dat hij het niet meer ziet zitten , stopt en weer terug gaat naar huis. Na een mooie tocht met oude kerkjes komen we in Puebla de Sanabria. Daar is het tijd voor een lekkere Estrella. Dan moet natuurlijk ook de oude stad bezichtigd worden en dat is een flinke klim voordat je er bent het is de moeite waard. Als we verder gaan  wacht het Poolse stel ( vader en dochter) ons op.  We gaan samen verder Zdzsilav gebruikt windy maps en weet een kortere weg. Maar dat was niet erg slim want het was bijna onbegaanbaar. Uiteindelijk arriveren we om 16:30 in Requejo de Sanabria . s' Avonds gaan we gezamenlijk eten , niet in het dichtstbijzijnde restaurant maar even 1 km het dorp uit. Daar wordt een prima pelgrims menu geserveerd.
Albergue : Requejo de Sanabria : Albergue municipal. Eenvoudig
Pelgrims: Vandaag afscheid genomen van Andrea . Daarna gewandeld met Zdzislaw en Weronica (vader en dochter uit Polen). Bijzonder leuke en aardige mensen die bovendien goed Engels spreken.
Palacios de Sanabria
Puebla de Sanabria
the old city
Weronica and Zdzsliw
a short way !!
Requejo de Sanabria : albergue
Wandeldag  6 :28 september: Requejo de Sanabria - Lubian 18 km
Route: We vertrekken om 8:30 dan is het net licht. Het is een mooie tocht met prachtige uitzichten. Volgens het boekje wordt het flink klimmen. Maar kijkend op windy apps zien we dat we een deel vermijden kunnen. We lopen we dan door een tunnel van 300 mtr lang. Boven net uit de tunnel bij Pardenelo is een restaurant waar we even uitrusten. Verder gaat het nu gelukkig omlaag. Over kleine paden met grote stenen. Uiteindelijkom 14:00 uur arriveren we al in Lubian ( het is geen lange tocht vandaag). De Casa Rural is snel gevonden en deze is prachtig. In het dorpje is voldoende aanwezig wat pelgrims nodig hebben.
Albergue : Lubian : Casa Rural Irene . Erg mooi , het ontbijt is redelijk.
Pelgrims: Vandaag weer gewandeld met Zdzislaw en Veronica (vader en dochter uit Polen) het was wederom bijzonder gezellig
this is the way
it is going higher
we go through a tunnel
Pardenelo
Lubian : Casa Rural Irene
Lubian
Wandeldag  7 :29 september: Lubian  - A Gudina. 27 km
Route: We vertrekken nog in het donker ( 7:30) want de beheerder moet vroeg weg. Het valt niet mee in het donker . Weldra zijn we bij het kerkje Santario da Tuiza. Daarna wordt het flink klimmen.  Het is zweten gelukkig worden we met mooie uitzichten beloond. Weldra horen we het gezoem van de windmolens dan ben je bijna boven maar het is nog een pittige klim voordat we boven bij de Puerto a Canda (1259 mtr) zijn. We zijn boven en we zijn in Galicie. We rusten even uit in een bar in A Vilavella daar ontmoeten we een Oostenrijks paar. Weldra zijn we weer op pad . Het landschap wordt anders het is nu rotsachtiger, de uitzichten zijn wederom schitterend. Bij O Pereiro bekijken we even het kerkje Nosa Senora de Loreto. Omstreeks 16:00 uur bereiken we eindelijk A Gudina. Snel hebben we de mooie albergue gevonden. s Avonds zijn er genoeg barretjes om te eten.
Albergue : A Gudina : albergue municipal : mooi en modern.
Pelgrims: Vandaag weer gewandeld met Zdzislaw en Veronica . Verder een stel uit Oostenrijk ontmoet maar die stoppen morgen.
Puerto a Canda
Galicie
O Pereiro
A Gudina : albergue
Wandeldag  8 :30 september: A Gudina - Campobecerros.   23 km
Route: Vandaag vertrekken we eens zonder onze Poolse vrienden. Om 9 uur zijn we op pad we kiezen voor de kortste route de route via Laza. Het is mooi wandelen , mooie uitzichten met de mist in het dal. We hebben een uitzicht over het meer Embalsa das Portas. Maar zo te zien staat het voor een groot deel droog. Al spoedig worden we ingehaald door onze Poolse vrienden. We laten hun lekker hun eigen tempo lopen. Onderweg is er geen enkel barretje of zo. Dus lunchen we maar aan de kant van de weg.  We hebben weer uitzicht op het meer nou ja het droog gevallen meer. We zien Campobecerros al liggen maar we moeten nog om een berg heen dus nog 7 km extra. We zien op de hellingen steeds langgerekte kale "paden". We denken dat dit brandgangen zijn. Omstreeks 3 uur zijn we er dan. Snel een biertje pakken en dan naar onze slaapplek. Onze Poolse vrinden zijn er al en we delen de kamer en de bedjes. s'Avonds eten we hier dat is de enige mogelijkheid, het is matig.
Albergue : Campobecerros : Casa Nano : vreemde bedoeling niet echt goed.
Pelgrims: Vandaag onze Poolse vrienden weer ontmoet. Bij Casa Nano nog andere pelgrims ontmoet . Ook de aardige Duitse vrouw Ellen.
we take the shorter Laza way
A Gudina
Embalsa das Portas
no Embalsa das Portas
lunch time
Campobecerros
fire corridors
hostal casaNano
Wandeldag  9 :1 oktober : Campobecerros - Laza   15 km
Route: Om 8:30 zijn we al op pad. Het gaat nog gedurende 4 km omhoog. De uitzichten zijn mooi hoewel het bewolkt is. Het is weer stil hier er is ook niets te verkrijgen geen dorpje en ook geen barretje dus. We zien in de verte de kunstwerken van de hoge snelheidstrein : tunnel , viaduct , tunnel. Als we in het kleine gehucht As Eiras aankomen  is daar een donativo open lucht winkeltje. We kopen wat drinken en fruit. Het weer is beter geworden en we lopen gestaag omlaag. Omstreeks 13:00 komen we in Laza aan we gaan snel de bar in en houden het voor gezien vandaag. We zijn dus vroeg in de albergue en hebben de tijd om de was en andere dingen te doen. s'Avonds eten we bij cafe bar a Picota waar een goed pelgrims menu geserveerd wordte
Albergue : Laza : Albergue de Peregrinos :redelijk. , sleutel halen bij de plaatselijke Guarda municipal.
Pelgrims: Natuurlijk onze Poolse vrienden een paar keer ontmoet. In de albergue even met een Canadese peregrina gesproken.