Eerst vloog ik van Amsterdam naar Bilbao. Daar bleef ik een nacht. De volgende dag reisde ik met de bus naar Oviedo de rest van de dag gebruikte ik om Oviedo te bezichtigen.
Deze Camino gaat voor een groot deel door de bergen het is dan ook vaak zwaar. Ik heb veel pelgrims ontmoet en aan sommige heb ik warme herinneringen. Ook heb ik veel foto's gemaakt van mooie peregrina's. Het laatste deel van deze Camino is identiek aan de Camino Frances dit gedeelte is erg druk.
Interessante steden zijn : Bilbao , Oviedo, Lugo en natuurlijk Santiago de Compostela.
First I flight from Amsterdam till Bilbao. There I stay for one night. The second day I travel by bus from Bilbao to Oviedo, the rest of the day I used to visit Oviedo.
 This camino goes partly through the mountains it is sometimes heavy. I meet a lot of pilgrims and on some  I have warm memories. Also I made pictures of a lot of beautiful girls. The last part of this camino is the same as the camino Frances and therefore there are more pilgrims.
Interesting towns to visit are  Bilbao ,Oviedo, Lugo and Santiago de Compostela.
Dag bij dag beschrijving ( Dutch)
Reisdag 1: 7 augustus : Vlucht : Amsterdam - Bilbao
Route : Ik ben op tijd in Schiphol, het inchecken gaat snel en zonder problemen. Mijn vlucht vertrekt om 17:15. Volgens plan kom ik om 19:00 uur aan in Bilbao. Alles gaat snel met de bus ben ik spoedig bij mijn hostel. Snel inchecken en mijn spullen wegzetten. Dan ga ik de stad in want ik wil nog wat van Bilbao zien. Dit is een mooie interessante stad maar ik heb helaas te weinig tijd. Om te eten kies ik het verkeerde restaurant. Want even verder zijn hele leuke tapas barretjes. Al met al is hier genoeg te verkrijgen. Na nog een lekkere cana ga ik terug naar mijn hostel om te gaan slapen.
Albergue: Central Hostel: redelijk maar het houdt niet over.
Airport Bilbao
Bus station airport
Reisdag 2 :8 augustus : bus : Bilbao - Oviedo
Route: Onderweg naar het busstation kom ik langs het Alhondiga een multifunctioneel gebouw. Ik neem even de moeite om dit te bekijken zeker de bijzonder gedecoreerde pilaren zijn mooi. Dan gaat het weer verder ik loop langs het imposante voetbal stadion en kom dan bij het busstation. Om 10:00 uur vertrekt de bus. De reis gaat voorspoedig en al om 14:00 uur kom ik in Oviedo aan. Dan zoek ik de albergue op maar dat valt nog niet mee. Het is slecht aangegeven en pas na herhaaldelijk vragen vind ik deze. De albergue zit in een oud seminariegebouw. Het onthaal is vriendelijk en snel heb ik mij ingericht. Dan ga ik nu Oviedo verkennen eerst de kathedraal daar begin ik ook weer met mijn fotoserie van hoofdpersonen. De kathedraal is zeer de moeite waard , Jacobus is er meerdere malen te zien. Daarna snel naar een terras om cider te drinken. Dit moet je hier zeker uitproberen het behoort met een lange straal ingeschonken te worden. Voor het avondeten ga ik naar El Farquin dit restaurant is dicht bij de albergue.  Het pelgrimsmenu is goed maar ik moet er wel aan denken om voor 10 uur binnen te zijn.
Albergue : Oviedo : El Salvador: goed eenvoudig en netjes
Alhondiga Bilbao
oviedo lady
Wandeldag 1 :9 augustus : Oviedo - San Juan de Villapanada  35 km
Route: Op tijd vertrek ik. In een straatje voorbij de albergue is een barretje waar ik ontbijt. Dan ga ik op pad, net voorbij de kathedraal kies ik natuurlijk voor de Camino Primitivo en niet voor de Camino de la Costa (misschien een andere keer). Het is gelukkig nog droog maar dat blijft niet lang zo. Al spoedig begint het te miezeren en gaat de regenkleding aan. Omdat ik twee bijzonder kerkjes wil bekijken loop ik een afwijkende route. Na een flinke klim in de regen bekijk ik de eerste kerk Santa Maria del Naranco. Helaas het bezichtigen is enkel voor een Spaanse groep die net na mij arriveert. Het uitzicht op Oviedo moet mooi zijn maar ik zie enkel mist. Nu de andere kerk zien te vinden dat wordt moeilijk ik verloop mij en dat kost minstens anderhalf uur. Je moet wel heel exact de aanwijzingen uit het boekje volgen. De San Miguel de Lillo stelt niet zoveel voor. Snel ga ik dus verder. Ik kom gelukkig op de oorspronkelijke route en nu zijn de pijlen weer goed te vinden. Het gaat verder maar moeizaam want ik heb een spier verrekt. In een kapelletje pauzeer ik om mijn spullen te drogen. Omstreeks 5 uur kom ik in Grado aan waar ik de albergue opzoek. Maar helaas deze is vol. Ten einde raad duik ik in een bar. Daar helpen de vriendelijke mensen mij en bellen de dichtstbijzijnde  albergue op, daar is nog plaats. Maar helaas het is nog 5 km verder. Na 2 uur strompelen ( ik heb veel last van mijn knie) kom ik eindelijk als een verzopen kat in San Juan de Villapanada aan. De hospitalero Domingo is aardig. Ik flans zelf in de keuken een maaltijd in elkaar. Het is hier gezellig maar wel is het een primitieve bedoeling alles is erg krap. Ik vermaak me goed helaas om 10 uur gaan de lichten uit en moeten wij naar bed.
Albergue  :Albergue de Peregrinos : Te veel bedden op de m2 . Matig maar wel erg gezellig
Pelgrims : In de albergue ontmoet ik de aardige Duitser Frank. Er zijn meerder pelgrims die ik later nog beter leer kennen.
Oviedo in the rain
Santa Maria del Naranco
San Miguel de Lillo
warming up and drying in the chapel
Domingo
breakfast in the albergue
Frank
Wandeldag 2 :10 augustus : San Juan de Villapanada  - Salas 20 km
Route: Ik ben weer een beetje bijgekomen en na een eenvoudig ontbijt (donativo) gezellig met de andere pelgrims vertrek ik. De regen is verdwenen en daarvoor in de plaats is er blauwe lucht. Toch gaat het maar langzaam omdat ik flink spierpijn heb overgehouden aan de inspanningen van gisteren. Langzaam zwoeg ik door dit mooie heuvelachtige landschap. Het is een beetje mistig geworden en dat levert mooie plaatjes op. Ik kom langs een in aanbouw zijnde dalbrug er wordt hard gewerkt. Tegen de middag kom ik aan bij het klooster San Salvador in het plaatsje Cornellana. Daar pauzeer ik even. Dan gaat het weer verder , de meeste pelgrims gaan sneller dan ik met mijn pijnlijke knie. Toch loop ik een heel stuk samen met Frank en de luidruchtige Spanjaard Andrea. Omstreeks 15:00 uur arriveer ik in Salas. De albergue die ik gereserveerd heb is gemakkelijk te vinden. Salas is een leuk stadje het is s'middags gezellig druk op de terrasjes er zitten veel pelgrims te eten. Ik ben zo dom om te denken ik eet pas vanavond. Dat heb ik ook gedaan maar toen was er minder te doen en minder gezelligheid.
Albergue : Albergue Miguel. Oud maar goed , midden in het centrum ,eenvoudig ontbijt.
Pelgrims : vanaf Cornellana loop ik een stuk samen met Frank en de Spanjaard Andrea. In de albergue ontmoet ik een leuk Duits koppel.
Monastery San Salvador
Andrea
Albergue
Salas
couple from Germany
Wandeldag 3 :11 augustus : Salas - Campiello 32 km
Route: Na een eenvoudig ontbijt in de albergue vertrek ik. Het gaat goed met mijn knie dat is maar goed ook want het gaat bergop. Spoedig ben ik in Bodenaya waar ik eigenlijk gisteren had willen stoppen. Het wordt nu moeilijker lopen op deze holle wegen waar geen zon komt en waar wel tractors rijden en het dus blubberig is. Ik kan met moeite de grote plassen op het pad ontwijken. Omstreeks 1:30 kom ik in Tineo aan. Daar neem ik een lunchpauze. Ik besluit om verder te gaan naar Campiello ( nog 13 km ). Daar is een albergue die mij aanbevolen is. Zodoende bel ik op , de abergue is vol maar er is nog net een kamer vrij die reserveer ik onmiddellijk. Het laatste deel is behoorlijk heuvelachtig met mooie uitzichten. De in de gids aanbevolen omweg naar het klooster St Maria Real sla ik maar over. Tenslotte om 17:45 arriveer ik bij de albergue in Campiello. Aan de gezellige bar en na een flinke canja ben ik weer enigszins bijgekomen. Herminia brengt mij naar mijn kamer die is werkelijk schitterend. Daarna ga ik naar het gezellige terras er zijn veel pelgrims hier de stemming is uitstekend. Er wordt hier een gezamenlijk pelgrimsmenu opgediend en daar ga ik zeker aan deelnemen. Het eten is heerlijk er is meer dan ik op kan en er is ruim voldoende wijn. Het allerbelangrijkste  de stemming is geweldig. Na het eten ga ik nog met mijn Poolse vrienden naar buiten om een foto te maken. Na nog een biertje duik ik mijn prima bed in.
Albergue : Casa Herminia : Super . Mooie kamer , uitstekend pelgrimsmenu. AANRADER
Pelgrims : Veel pelgrims in de albergue. Tijdens het menu gezellig gekletst met de Polen : Camiel , Camilia , Anna en Gregor.
between Salas and Tineo
Tineo
between Tineo and Campiello
pilgers diner
my Polish friends
Wandeldag 4 : 12augustus : Campiello - Pola de Allande 15 km
Route: Er staat een uitgebreid ontbijt op de tafel dus val ik aan de meeste pelgrims zijn al vertrokken. Dan vertrek ik, de mist in mijn hoofd is weg maar buiten is die ervoor in de plaats gekomen. Gelukkig klaart het snel op na 3 km bereik ik het dorpje Borres waar ik een lekkere cafe con latte nuttig. Hierna komt er een splitsing in de route : de traditionele of de nieuwe variant. Ik kies de laatste want de eerste gaat wel door een erg afgelegen streek. Het pad wordt nu steenachtig ik moet goed uitkijken waar ik loop de wandelstok is geen overbodige luxe hier. Ik bereik de eerste top de Alto de Porciles 773 mtr. Even verder kom ik bij een exotisch uitziende bar. De eigenaar is een zeer aardige man ( Jose Manuel ) waar ik een leuk gesprek mee heb. Via  mooie holle wegen gaat het verder, ik passeer de Alto Labadorio. Omstreeks 13:30 kom ik in Pola de Allande een mooi oud stadje aan. Er klinkt blues muziek uit een bar dat ga ik even verkennen. Inderdaad een leuke jonge dame schenkt me een lekkere cana in. Dan zoek ik de albergue municipal op. Oude zooi maar er is hier verder geen keus. De hospitalero komt vanavond langs voor het inschrijven. 's Middags is het gezellig druk in de restaurants en op de terrasjes. Ik ga 's avonds pas eten ( niet slim).
Albergue : Albergue de peregrinos. Redelijk maar niet super , er is geen andere keus .
Pelgrims : Geen ontmoetingen vandaag.
it is misty
alternative route
Bar from Jose
Jose Manuel
Blues Bar
Pola de Allande
Wandeldag 5 :13 augustus : Pola de Allande - Berducedo 18 km
Route: Ik sta vroeg op het is nog donker. Er is geen ontbijt te krijgen in de albergue dus dat wordt een bakje Nescafe met een biscuitje. Gelukkig kan ik in dit stadje wel een goed ontbijt krijgen. Vandaag is het een echte bergetappe. Het is warm de natuur is mooi en het gaat omhoog. Na eerst over een modderig pad vol koeienstront gelopen te hebben gaat het flink omhoog. Al snel ben ik boven de boomgrens en moet ik verder omhoog deze kale berg op. Regelmatig moet ik even stoppen om op adem te komen. Om 10:30 ben ik boven op de Puerto del Palo op 1146 meter. Daarna gaat het omlaag en dat is nog veel moeilijker op deze smalle steile wegen. Gelukkig wordt ik wel met prachtige uitzichten beloond. Ik paseer het bergdorpje Montefurado hier is niets te verkrijgen onderhand heb ik wel zin in een biertje gelukkig staat daar zomaar langs de weg een Mahou bestelbusje. Dan gaat het weer omhoog. Om 13:30 kom ik dan in Berducedo aan. Er zijn hier twee albergues ik kies de mooie moderne. Snel inchecken en na de was gedaan te hebben ga ik lekker op het terras zitten. Daar begin ik aan het cider experiment eens kijken of ik ook goed kan mikken en het lukt mij behoorlijk. In dit dorp is niet veel te doen maar ik heb het prima naar mijn zin bij deze albergue. Zeker met het leuke Spaanse clubje dat hier is. Het pelgrims menu is eenvoudig maar goed. En 's avonds gaan de glazen weer rond samen met Rosa en friends.
Albergue :Albergue Camino Primitivo. Nieuw , mooi , schoon ,goed eten en vriendelijke mensen.
Pelgrims : Op het terras bij de albergue een leuke Spaanse club ontmoet. Rosa en haar 3 mannen. En vandaag Frank weer eens ontmoet maar hij moet een dorp verder want alles is hier vol.
surprise in the middle of nowhere
friends
Rosa
Wandeldag 6 :14 augustus : Berducedo - Castro 25 km
Route: Mijn rugzak inpakken met het licht van een zaklamp dat valt niet mee want ik ben vroeg op. Ontbijten dat kan hier niet en ook niet in dit dorp. Dan vertrek ik maar, de zon komt langzaam op hetgeen mooie foto's oplevert . Eerst loop ik een stukje samen met mijn Spaanse vrienden van gisteren maar ze hebben een hoger tempo en al snel laat ik hun gaan. Spoedig kom ik in het volgende dorp La Mesa bij de albergue daar kan ik wel een eenvoudig ontbijt (donativo) krijgen. Mijn Duitse vriend Frank is hier ook samen met hem loop ik verder. Het is erg mistig geworden. Maar dit is geen echte mist het ruikt branderig en wij horen helikopters. Er zijn bosbranden geweest en dit is nog het nablussen. We wandelen door een bos het gaat nu omlaag uiteindelijk komen we bij het grote stuwmeer van de Rio Navia aan. Daar is een mooi uitzichtpunt waar wij onze lunchpauze houden. Helaas door de mist is het uitzicht beperkt. Vervolgens lopen we over de stuwdam zelf naar de overkant dit is best imposant. Dan is het nog een flink stuk lopen alvorens we om 3 uur in Grandas de Salime zijn. Daar trakteer ik mezelf op een lekkere pint. Frank blijft hier ik ga verder , nog 5 kilometer. Tenslotte arriveer ik in Castro bij een jeugdherberg maar in feite is het een gewone albergue en het is er zeer gezellig.  's Avonds nuttig ik daar samen met de andere pelgrims een prima pelgrimsmenu. Deze albergue ligt in een zeer klein dorp waar verder niets te beleven is.
Albergue :Jeugdherberg : eenvoudig en oud maar prima. Zeer gezellig en goed eten.
Pelgrims : Onderweg Rosa en haar mannen weer ontmoet. Een stuk samen met Frank gelopen. In Grandas de Salime gezellig gekletst met 2 Poolse dames . In de albergue veel leuke pelgrims  ontmoet o.a een Spaanse familie : vader , moeder , dochter ,zoon en een oom.
Rosa and friends
Franks. shoes
reservoir Rio Navia
Anjeska and Roma
albergue Castro
Wandeldag 7 :15 augustus : Castro - A Fonsagrada 20 km
Route:  Na een eenvoudig ontbijt vertrek ik. De mist van gisteren is verdwenen er is alleen een lichte ochtendnevel nog van over. Het begin is nog gemakkelijk maar dan wordt het klimmen, het uitzicht is prachtig. Ik ga de Alto del Acebo op tot 1024 mtr. Vermoeid passeer ik boven de grens met Galicia. Hier kan ik Fonsagrada al in de verte zien liggen. Na een afdaling kom ik bij een leuke bar verscheidene pelgrims zitten lekker op het terras uit te rusten ik zit daar ook snel bij. De eigenaar is een pelgrim en dat is te zien aan alle attributen binnen in de bar. Dan gaat het verder helaas Fonsagrada ligt boven op een berg. Ik kan kiezen voor de gemakkelijke of de mooie route. Ik kies voor de mooie en dat heb ik geweten ook. Het gaat steil omhoog hijgend en puffend kom ik daar aan. Fonsagrada is een mooie oude stad. De albergue heb ik gelukkig gereserveerd. Ik kom Rosa en haar vrienden weer tegen. Samen gaan we eten in de bekende pulperia cantabrico, het is er gezellig en het eten smaakt prima. Het is 15 augustus Maria Hemelvaart. Daarom ga ik 's avonds na de mis en als bonus krijgen wij pelgrims op het eind van de mis de pelgrimszegen door de pastoor toegediend.
Albergue :Cantabrico : modern , mooi en goed. Het bijbehorende restaurant heeft prima eten.
Pelgrims : Op het terras van de bar bij Acebo ontmoet ik leuke pelgrims. 's Avonds gezellig gegeten met Rosa en vrienden. Tijdens de mis de twee Poolse dames nogmaals ontmoet.
Galicia
bar from the pilgrim
pulpo
Wandeldag 8 :16 augustus : A Fonsagrada - Cadavo Baleira 24 km
Route:  Na een heerlijk ontbijt met lekkere verse zumma vertrek ik. Het gaat snel omhoog je hoort de propellers van de windmolens zoeven. Boven op de Montouto zijn nog overblijfselen van een vervallen pelgrims herberg. Daarna loop ik omlaag ik kom in Paradavella bij een barretje waar ze heerlijke stokbrood serveren vooral de tomaten erop zijn super lekker. Dan is het wederom klimmen nu de Alto de Fontaneira ( 936mtr) steil omhoog. Nu moet ik nog even doorzetten ,het is behoorlijk warm. Om 14:30 arriveer ik in Cadavo Baldeira. Om in te schrijven in de albergue is het te vroeg dus ga ik eerst maar eens lunchen met als voorafje een lekkere pint. Daarna ga ik toch maar inschrijven. Vervolgens nog even wat boodschappen doen. Als ik de winkel uit loop kom ik een erg leuke peregrina  (Alba) tegen ik vraag of ik een foto mag maken natuurlijk kan dat. Ze vraagt of ik mee ga naar het zwembad :natuurlijk ga ik mee. En zo lig ik een half uur later met deze Spaanse schone in het zwembad. Maar er kan niets gebeuren want haar moeder is daar ook. 's Avonds zitten we met vele pelgrims buiten bij de albergue we drinken en eten wat er is wederom een geweldige leuke stemming.
Albergue : albergue de peregrinos : moderen maar eenvoudig.
Pelgrims : Vandaag ontmoet ik in Cavado Baleira Alba een erg leuke meid uit Barcelona. Ook haar moeder en vriend ontmoet ik daar.
historic albergue
nice tomatoes
Alba and mother
Wandeldag 9 :17 augustus : Cadavo Baleira - Lugo 32 km
Route: Vandaag wordt het een lange etappe dus snel ontbijt ik en dan ga ik op pad. De lucht is bewolkt en het is alweer klimmen. Na een uurtje kom ik bij het kerkje Nuestra Senora del Carmen. Binnen staat een mooi Mariabeeld en Jacobus de morendoder is er ook. Dan ga ik weer snel verder in Castroverde een mooi stadje nuttig ik eindelijk een heerlijke bak cafe con leche. Daarna volgt een lange saaie weg en het gaat nog regenen ook. Een stenen wegwijzer geeft aan Santiago 123km. Tegen 12 uur lunch ik op een muurtje aan de kant van de weg. Wat denk je 200 mtr verder is een prima picknick plek met drank automaat en al. Het gaat nu nog een heel eind verder alvorens ik weer in de bewoonde wereld kom. Ik passeer een mooi veld met zonnebloemen en dan kom ik bij een autoweg het is nu nog 5 km lopen tot ik Lugo bereik. Er volgt nog een flinke klim alvorens ik in het centrum ben. Ik check in bij de albergue municipal die in het centrum ligt. In de albergue zijn ook veel bekende pelgrims van de vorige dagen. Nu heb ik tijd om dit mooie stadje te verkennen, zeker de kathedraal is de moeite waard. Een prachtig altaar en achter in de kerk staat een bijzondere praalwagen voor processies. Dan is het tijd voor een terrasje die zijn er genoeg. Tenslotte ga ik weer terug naar de albergue. Daar hoor ik een bekende kwebbelstem en ja hoor Alba is daar ook. 's Avonds ga ik met Frank en een paar vrienden van hem uit eten en dat wordt erg gezellig. Nu nog in een bar een biertje en dan snel terug want bij de albergue gaat helaas al om 22:00 uur de deur op slot.
Albergue :albergue de peregrinos : groot , schoon , prima maar om 22:00 uur gesloten en dat in zo'n mooie stad.
Pelgrims : In Lugo bijna alle pelgrims van de afgelopen dagen ontmoet.
St Jaques
Maria chapel
Lugo
Lugo cathedral
the procession car
mother and daughter
Wandeldag 10 :18 augustus : Lugo - San Roman  20 km
Route:  Na een ontbijtje in een bar in Lugo verlaat ik deze mooie stad. In het begin is het nog mistig maar al snel klaart het op. Het wordt weer klimmen de zon breekt door dus is het wederom zweten. In Burgo staat een mooie kapel de lucht is nu strak blauw  mooi voor foto's. Daar vlakbij is een bar waar ik kan lunchen. Het landschap wordt steed meer Galisisch dwz boerendorpen valse honden , stenen voorraadschuurtjes ( horreos) en natuurlijk eucalyptus bomen. En niet alleen het landschap maar ook de geur : eucalyptus of koeiestront. Omstreeks 3 uur kom ik aan bij de privé albergue in San Roman ik heb geluk er is nog een plaats vrij. Van buiten ziet de albergue er mooi uit met prachtige muurschilderingen, maar binnen is het een stuk minder. Wel tref ik weer mijn Spaanse vrienden waarmee ik de middag gezellig doorbreng. Ik neem hier ook het pelgrimsmenu maar ook dat is niet echt geweldig.
Albergue: O Condido : ziet er leuk uit maar alles is gammel en het eten is matig.
Pelgrims : in  Burgo ontmoet ik de Spaanse familie ( van de jeugdherberg).  Bij de albergue in San Roman ontmoet ik Rosa en haar vrienden weer .
breakfast with churros
Iglesia St Vincente de Burgo
horreos
Wandeldag 11 :19 augustus : San Roman - Melide  28 km
Route:  Het ontbijt is hier selfservice, dus zoek het zelf maar uit. Aangezien de meeste pelgrims al vertrokken zijn is er voor mij niet veel meer overgebleven. Spoedig verlaat ik deze plek. Het is nu aan het miezeren dus trek ik mijn regenspullen maar aan. En dat is maar goed ook want het miezeren verandert in regen. Om 10 uur kom ik bij Ponte Ferreira daar gaat net een bar open en kan ik heerlijke verse koffie bemachtigen. Dan ga ik weer verder in de regen ik haal een stel pelgrims in die geheel verscholen zijn in regenkleding. Even praten foto's maken en weer verder gaat het. Om 11:15 kom ik door een oude schuurdeur in een prachtige bar : Casa Gorinos. Zo even lekker schuilen ik heb nu wel een pintje verdient. Vervolgens ga ik weer verder door de regen, gelukkig na een uurtje klaart het op en kan de regenkleding uit. Mijn regenkleding bestaat uit een regenbroek en een regenjack, een poncho vindt ik verschrikkelijk. Ik loop nu langs kale bergtoppen en kom door een boerengehucht waar ik snel opzij moet voor een stel koeien. Tenslotte arriveer ik rond 15:15 uur in Melide. De albergue heb ik gereserveerd zodat ik daar snel kan inchecken. Dan ga ik Melide verkennen eerst ga ik naar de beroemde pulperia Ezequil toe. Het is bijzonder om te zien hoe de inktvis tentakels gekookt en daarna geknipt worden. Aan de smaak daar moet je wel aan wennen. Melide is een leuk levendig stadje waar veel pelgrims zijn.       's Avonds is er een openlucht concert. In de albergue in het centrum tref ik de jongelui van vanmiddag in de regenkleding weer, hier blijken prachte Spaanse schonen in verborgen te zijn. De avond beëindig ik op een terras met een paar vrienden van Rosa. Dit was een bijzonder leuke dag.
Albergue :albergue Melide : Modern , eerste klas een aanrader
Pelgrims : onderweg ontmoet ik het Spaanse stel met de knappe dames Jolanda en Anna. Vandaag Rosa en haar vrienden weer diverse malen getroffen. In Melide ook weer veel leuke ontmoetingen.
self service
Jolanda
Anna
Wandeldag 12 :20 augustus : Melide - St. Irene  32 km
Route: Alles is goed in deze albergue zelfs het ontbijt. De eigenaar is al vroeg aanwezig om dat te serveren. Opgewekt vertrek ik het is nu veel drukker met pelgrims omdat we nu weer op de route van de Camino Frances zijn. Om de 500 mtr is er een betonnen paaltje met een km aanduiding erop. Althans dat zou zo moeten zijn maar de meesten zijn door souvenierjagers gesloopt, jammer. Om 9:30 arriveer ik in Boente . Natuurlijk ga ik daar naar de OS albergue waar ik 2 jaar geleden met mijn vriend geweest ben. Natuurlijk ga ik naar binnen om Josefina te begroeten. Het is een erg leuk weerzien ik neem daar even de tijd voor ook om het "foto en rariteiten museum" van haar man te bekijken. Helaas ik moet weer verder in Azura stop ik nog even om een foto maken van een leuke jonge Ierse peregrina. Vandaag is het weer mooi wandelweer en het is niet meer zo zwaar lopen. Ik kom langs een bijzondere bar Casa Tia Dolores. Hier stop ik om alle bijzondere bierflesjes te bekijken. Het laatste stuk lopen is saai en duurt erg lang. Eindelijk om 5 uur arriveer ik in Santa Irene bij de albergue waar ik 2 jaar geleden ook overnacht heb en nu dus ook weer. Dan realiseer ik mij dat ik morgen in Santiago aankom en echt wel iets moet reserveren wil ik in het centrum overnachten. Aan de overkant is een bar daar hebben ze goed internet. Zo lukt het mij toch nog om via booking.com een hostelletje te reserveren. Ik eet weer bij de albergue net als 2 jaar geleden en het menu is exact hetzelfde. Er zijn maar een paar pelgrims het valt een beetje tegen. Vandaag maar eens vroeg naar bed.
Albergue :Santa Irene : mooi netjes maar een beetje saai.
Pelgrims : in Azura een paar leuke pelgrims gefotografeerd
Melide
with Josefina
photo museum
Irish peregrine
albergue Santa Irene
Wandeldag 13 :21 augustus : St Irene - Santiago de Compostela  23 km
Route:  Ik heb goed geslapen in het fijne luxe bed. Het ontbijt is matig dus ik ben snel weer op pad. Na ruim een uur ben ik in Amenal hier is een bar waar ik een prima ontbijt kan krijgen. Op de Camino Frances is meer dan genoeg keuze in drink- en eet-gelegenheden dat is het voordeel van deze drukke route. Het gaat nog eenmaal omhoog , ik loop langs het vliegveld van Santiago. Op het terras bij Labacolla zie ik wederom het pelgrimskoppel te paard zij hebben veel bekijks. Natuurlijk zit het hier vol met pelgrims. Weer verder en na nog een flinke inspanning  ben ik op de Monte do Gozo. Deze is nu mooi door blauwe lucht omgeven heel anders dan 2 jaar geleden in de regen. Ik neem de tijd om het monument eens goed te bekijken en te fotograferen.  Natuurlijk haal ik hier weer een stempel uiteraard is het hier druk. Na nog een paar kilometer lopen arriveer ik in Santiago. Om 15:00 uur kan ik mij dan eindelijk op de Praza do Obradoiro voor de kathedraal laten fotograferen. Nu snel naar mijn hostel om mijn spullen af te leveren. Het is een net hostel :keurige kamer , douche op de gang en vlak bij het centrum. En dan snel de stad in het is erg druk al snel zie ik bekende pelgrims. Als ik met een lekere Estrella op het terras zit hoor ik een bekend gegiebel en ja hoor daar lopen Alba en  haar moeder, natuurlijk omhelzen we elkaar. Het wordt tijd om mijn credential op te halen in het pelgrimsbureau die nu op een nieuwe plaats gevestigd is (Rua de San Francisco). 's Avonds ga ik naar Casa Papados waar je voor weinig geld goed kunt eten. Na nog een gezellige avond met weer bekenden ga ik naar mijn hostel. Ik ga nog even onder de fancy douche , mijn lief bellen en dan slapen.
Albergue : Hostel Costa Azul : mooie kamer goed en in het centrum.
Pelgrims : In Santiago Alba en haar moeder weer ontmoet.
eucalyptus
fancy shower
hostel
Rustdag :22 augustus : Santiago de Compostela
Dag:  's Ochtends ga ik eerst naar de kathedraal want nu is het nog rustig. Ik heb alle tijd om Jacobus te omarmen. Dit jaar is bijzonder de Heilige Deur is open. Natuurlijk ga ik daar dan doorheen dat is een bijzonder voorrecht. De mis is pas om 12 uur dus heb ik alle tijd om te ontbijten in cafe Botafumeiro. Op tijd voor de mis ben ik in de kathedraal ik kan mooi vooraan zitten en alweer heb ik geluk er wordt weer met de botafumeiro gezwaaid. Alles is hetzelfde als vorig jaar ,de zingende non die de leiding heeft , de strenge kerkwacht , de priester met de veel te lange preek. Daarna ga ik voor iets werelds eerst een lekkere cana en dan naar het beroemde tapas restaurant  a Taberna do Bispo. De middag vul ik verder met rondslenteren en souvenierwinkels (die zijn er heel veel) bekijken om een T-shirt te kopen. En zowaar ik kom mijn Duitse vriend Frank weer tegen dat is een leuk wederzien we spreken af om 's avonds gezamenlijk te gaan eten. We eten bij Casa Manalo met Frank en 2 Italiaanse pelgrims die ik ook al eens ontmoet heb. Na een gezellig etentje maken we nog een groepsfoto en dan nemen we afscheid. Ik ga nog even op de Praza naar de tuna's kijken en wie kom ik daar weer tegen. De twee mooie dames Jolanda en Anna. Dat is weer zoenen en foto's nemen. En zo eindigt deze mooie dag.
Albergue : Hostel Costa Azul : mooi kamer goed en in het centrum
Pelgrims : Veel pelgrims van voorgaande dagen weer terug gezien. O.a. Frank en de mooie Jolanda.
hostel
Frank and friends
Jolanda and friends
Reisdag :23 augustus : Santiago de Compostela - Amsterdam
Route:  Aan alles komt een eind zo ook aan deze mooie Camino. Ik ga mijn rugzak goed inpakken en klaarzetten bij de receptie. Vervolgens ga ik nog eenmaal Santiago in. Eerst ontbijt ik weer in het bekende cafe. Daarna slenter ik over de markt dat is altijd leuk en fotogeniek. Wat nu de St Francisco kerk bekijken en dan nog een keer naar het Praza do Obradoiro. Het is altijd leuk om te zien hoe gek en blij de net gearriveerde pelgrims zijn. Vandaag heb ik geen pelgrims van mijn tocht meer gezien, die zijn zeker verder ( naar Finisteira) of naar huis. Dat ga ik nu ook doen. Om 2 uur ben ik op de Praza de Galicia en ga ik met de bus naar het vliegveld. Dan inchecken en naar Amsterdam. Mijn vrouw Margriet is daar al en samen reizen we met de trein naar huis.