Ik vloog van Eindhoven naar Porto. In deze mooie stad bleef ik overnachten. De tweede dag starte ik de Camino Portugese. De eerste etappe liep ik langs de oceaan dat is erg mooi. In Vila do Conde had ik het geluk een openlucht musical bij te wonen (Um Porta Para o Mundo). Na Vila do Conde ging het de heuvels in met een zware klim. Nadat ik de grens met Spanje overgestoken was bleef het een mooie tocht. De Portugesen zijn erg vriendelijk. De Spanjaarden zijn drukker. Ik ontmoette veel pelgrims en had nooit het gevoel alleen te lopen. Ook maakte ik weer veel foto's van mooie dames. In Santiago verbleef ik een nacht. Daarna ging ik met de bus naar Cee. Van daar uit liep ik naar Finisterre ( samen met Michaela). En tenslotte nog naar Muxia. Vandaar uit weer met de bus naar Santiago en met het vliegtuig weer terug naar huis.
Interessante plaatsen zijn : Porto , Padron , Santiago , Finisterra en Muxia.
First I fly from Eindhoven to Porto. In this beautiful town I stay for one night. The second day I start the Camino Portuguese. After I have reached Santiago where I stay one night I go by bus to Cee. From there I walked to Finisterre and next to Muxia. From Muxia I go by bus to Santiago.
 The first etappe goes along the ocean and is very beautiful. In Vila do Conde I was lucky to see the open air musical :Um porta para o Mundo ( see the movie). Then it goes into the hills with one high top this was pretty hard. After crossing the border ( Valenca-Tui) it is still nice to walk. The people in Portugal are very friendly in Spain they are more bus . I have met a lot of pilgrims and have never the feeling to walk alone. I made a lot of pictures also of beautifull girls. With the Italian girl Michaela I had a nice friendship. At the end I walked with her a part of the Finisterre etappe.
Interesting places to visit are Porto, Padron,Santiago, Finisterre and Muxia
Dag bij dag beschrijving (Dutch)
Reisdag: 23 augustus: Eindhoven - Porto
Route : Vanaf Eindhoven vertrek ik om 13:45 met mooi weer maar in Portugal is het erg slecht weer. Na een doorstart lukt het de piloot om de tweede keer behouden te landen. In Porto is het guur weer , met de metro ga ik naar het centrum waar ik pas om 18:00 uur arriveer. Na alles snel uitgepakt te hebben ga ik eerst de kathedraal bekijken orn mijn eerste stempel daar te halen. En dan zoek ik snel een bar op ( Bufete de Domino). Daar neem ik de traditionele Portugese Franceska. Het is gezellig er zijn leuke mensen buiten is muziek en er wordt gedanst. Daarna ga ik wat foto's maken van de Douro bij nacht wat erg mooi is met al die weerspiegelende lichtjes. Tenslotte nog even een bar in waar ik het geluk heb om een mooie acrobatische show te zien.
Albergue:  Porto : hotel Flor Braganca :Klein maar netjes.
airport Porto
Porto
cathedral
Douro at night
show
Wandeldag 1  :24 augustus  : Porto, Matosinhos - Vila do Conde : 25,5 km
Route: Denk eraan de klok te verzetten (andere tijdzone 1 uur later). Het eerste lange saaie stuk door Porto sla ik over en ga ik met de metro naar Matosinhos. Daar gaat mijn rugzak om en de Camino begint. Deze eerste etappe is onderdeel van de kustroute , de originele route gaat landinwaarts. Even het dorpje door en dan ben ik bij de oceaan, de zee is woest en mooi. Na de petrochemische industrie gepasseerd te zijn loop ik langs de oceaan. De eerste kilometers gaan over een mooi houten vlonderpad. De uitzichten op de woeste zee zijn schitterend dat betekent vaak stoppen om foto's te maken. Er zijn voldoende strandtentjes om wat te nuttigen. Bij Obelisco staat een bijzondere memorial. Na in het dorpje Caso do Mar een broodje gegeten te hebben is de route slecht aangegeven en ik heb dan ook Google Maps nodig om de weg terug  te vinden. Na ruim een uur loop ik dan weer bij Mindelo op de route en langs het strand. Dan komt het laatste stuk, om 15:30 arriveer ik in Vila do Conde. Een albergue is snel gevonden. Daarna ga ik wat inkopen doen en dit plaatsje verkennen. In de haven ligt een replica van een oud Portugees schip en ook is er verderop nog een goed bewaard deel van een Romeins aquaduct. 's Avonds ga ik buiten op het terras bij restaurant Patutaro eten. Daar wordt buiten vis gegrild dus smullen maar. Dan komen er veel mensen deze kant op ze gaan allemaal naar dat oude schip toe. Daar wordt een prachtige open lucht muziek voorstelling gehouden met veel figuranten en zangers. Ik val met de neus in de boter en ik heb hier veel foto's van gemaakt. De voorstelling heet : Um Porta Para o Mundo
Albergue : Erva Doce : een mooie slaapkamer met badkamer. Supermooi
Pelgrims: Enkel hardlopers en dagjesmensen
Matosinhos start
rough ocean
wooden path along the beach
Estrella
grilled fish
open air musical
Um Porta Para o Mundo
Wandeldag 2  :25 augustus : Vila do Conde - Barcelos: 31 km
Route: Helaas is er geen ontbijt dus dan maar lopen. Eerst nog een stukje door deze stad en dan ben ik in het open land nu kom ik ook de eerste pelgrims tegen. In het volgende dorpje toch maar vlug een ontbijtje naar binnen gewerkt. Het gaat nu wel langzaam omhoog en het wordt nog warm ook. Ik kom bij het eerste kerkje Igreja Matrix. Wat opvalt zijn al die gekleurde tegeltjes aan de buitenkant. Nog iets verder kom ik bij een kloosterkerk Igreja de Sao Simao. Iets verder in Arcos kom ik weer op de oorspronkelijk Camino route. Ik ga even op een gezellig terrasje zitten bij meerder pelgrims. Dan gaat het verder weldra ben ik in Sao Pedro de Rates een mooi oud dorpje. Daarna loop ik langs een mooi eucaliptusbos  mooi voor een foto. Wat later kom ik in de buurt van Pedra Furada. Mijn maatje heeft mij hier een bar bij Antonio (albergue) aanbevolen waar ik zeker even naar binnen moet gaan. Het is even zoeken maar tenslotte heb ik het gevonden. Het is gezellig en ik heb er lekker geluncht. Het laatste deel van de route kies ik voor de mooie variant via Castelo de Faria. Vermoeid en bezweet kom ik tenslotte in Barcelos aan. Ik check in bij de albergue en ga daarna dit stadje verkennen. Een mooie oude stad met een mooi kerkje : Templo de Bom Jesus. Na enig zoeken vind ik een goed restaurant waar ik heerlijke bakaljow gegeten heb. Om 23:00 uur ben ik weer bij de albergue. Bijna iedereen ligt te pitten . Nog even gezellig op het terras zitten en voordat ik het weet is het 1:30, veel te laat voor een pelgrim.
Albergue : Sentrum do Galo : grote slaapzaal met stapelbedden. Eenvoudig.
Pelgrims: Onderweg ontmoet ik diverse pelgrims. In Arcos maak ik voor het eerst kennis met een lief oud stelletje (Alex en Elly). In Barcelos bij de albergue twee leuke Spanjaarden ontmoet met wie ik tot in de vroeg uurtjes heb gebabbeld.
Igreja Matrix
Barcelos
Portugese girl
Wandeldag 3 :26 augustus : Barcelos - Facha : 27 km
Route: Het valt niet mee om uit mijn bed te komen het is al 9 uur iedereen is al vertrokken. Mijn eerste zorg is mijn Camino reisgidsje die ik gisteren in de kerk heb laten liggen terug te krijgen. Ik ga naar de kerk en gelukkig deze is voor mij bewaard, dank je wel Jacobus. Nu even ontbijten  en dan ga ik op pad. Het lopen gaat moeizaam en het gaat ook nog eens omhoog. Bij Tamel S Pedro kan ik even uitrusten onder het genot van een bak koffie. Weer gaat het verder ik krijg ondertussen dorst maar het lijkt wel of de camino alle plekken met barretjes mijdt. Daarom wijk ik even van de weg af. En ja hoor even later heb ik een biertje voor let op 80 ct en dan ook nog een heerlijke uitsmijter voor 2 euro dat was een goed plan. Opgewekt ga ik verder het begint nu te motregenen en ik besluit het advies van Antonio op te volgen en niet naar Lima door te lopen maar bij Facha te stoppen bij de albergue van Han de Hollander. Dat is een uitstekende keuze ik heb heerlijk gegeten en me goed vermaakt met Han en 2 andere pelgrims.
Albergue : Quinta la Portela : bij Han de Hollander in een prachtig bijgebouw. Prachtige kamers en heerlijk gegeten. Een aanrader.
Pelgrims: Bij Han : 2 Hongaarse pelgrims gezellig mee gegeten.
yellow Santiago  blue Fatima
yellow Santiago blue Fatima
room at Han de Hollander
Appartement Han de Hollander
Wandeldag 4 :27 augustus : Facha - Rubiaes : 28 km
Route: s'Ochtends haalt Han ons op voor het ontbijt en dat is weer geweldig en veel ervan is zelf gemaakt. Dan snel op pad het wordt een zware dag het begin gaat door mooie wijngaarden en langs kapelletjes. Na 2 uur kom ik in het mooi stadje Lima aan. Ik kijk wat rond maak foto's en ga dan de mooie lange Romeinse brug over de bergen in. Het is bewolkt en het begint te regenen dus snel maar de regenkleding aan. Ik loop nog een klein stukje samen met de 2 Hongaren van gisteren. Dan toch maar even schuilen. Alleen ga ik weer verder het wordt nu steeds zwaarder het gaat flink omhoog ik heb mijn wandelstok hard nodig. Het pad is veranderd in een glibberige rotsmassa. In de mist en regen passeer ik het Cruz dos Franceses. Na een moeilijke klim kom ik dan aan boven op de Alto Portelo Grande. Het regent nu behoorlijk en mijn hoed is kletsnat en de rest is ook niet meer al te droog. Na een flinke afdaling kom ik eindelijk in Rubiaes aan. Nu op zoek naar de albergue.  Eindelijk vind ik deze in een klein schooltje er is geen beheerder te zien ik denk in te schrijven maar even later hoor ik dat alles al bezet is. Dan maar verder zoeken ik ben ten einde raad en dan ik kom langs de mooie albergue  Constantino met een zeer vriendenlijke eigenaar. Via google translate communiceren wij. Nu kan ik mijn natte spullen drogen en mijn kleding wassen. 's Avonds rijdt deze aardige man mij ook nog naar een familierestaurant waar ik heerlijk gegeten heb. Jacobus wederom bedankt.
Albergue : Constantino : buitengewoon goede albergue/hostel. Zeer vriendelijke mensen
Pelgrims: Onderweg de 2 Hongaren nog ontmoet. In de volle albergue voor het eerst de Italiaanse Michaela ontmoet.
Lima girls
Alto portela grande
albergue
Owner of the hotel Andrea and wife
Wandeldag 5 :28 augustus : Rubiaes - Valenca : 20 km
Route: Ik heb goed geslapen en na mijn kleding in de droger gedaan te hebben is alles weer droog. Buiten is het gelukkig ook droog maar wel bewolkt en er staat een mooie regenboog. Al snel passeer ik via een oud Romeins bruggetje de Rio Coura daar tegenover is een cafe annex winkel : Bonte nova . Ik ontbijt hier het is er gezellig met veel pelgrims. Daarna gaat het verder over oude Romeinse wegen. Het motregenen is gestopt de zon breekt door. Na enige kilometers kom ik in Sao Bento. Daar stop ik in een bar om snel een biertje te pakken, er zijn veel leuke pelgrims hier. Dan weer verder onderweg krijg ik een heerlijke verse sinaasappel aangereikt zo van de boom. Ik ontmoet Michaela die ik gisteren in de volle albergue gesproken heb weer we lopen samen een stuk op. Nog even en ik ben in Tuido daar is een albergue waar ik een lekkere omelet nuttig. Nu volgt nog het laatste stuk en spoedig al voor 3 uur ben ik in Valenca. De albergue is snel gevonden er is voldoende plaats. Ik heb nu tijd om mijn spullen te wassen ondertussen arriveren diverse pelgrims. 's Avonds ga ik dit stadje in om te eten. Via de vesting Forteleza loop ik naar het oude centrum. Daar wordt op het pleintje al druk gegeten. Ik wordt geroepen en gezellig eet ik samen met Alex , Elly en Sergio. Vooral de sardientjes zijn een lekkernij. De gezelligheid kan niet te lang doorgaan want om 22:00 gaat de albergue op slot.
Albergue : San Teotonio ; grote slaapzaal , nette voorzieningen , gratis kleding wassen maar om 22:00 uur deur op slot.
Pelgrims: Onderweg een stuk samen met Michaela gelopen. In Sao Bento : Alex, en Elly (Canada)  en Sergio (Brazilië)  ontmoet ontzettend aardige mensen en 's avonds heb ik met hun gegeten. In de albergue zijn veel pelgrims o.a. uit Australië.
rainbow
Michaela
albergue Valenca
Wandeldag 6  :29 augustus : Valenca - Mos : 29 km
Route: Zoals zo vaak ben ik weer een van de laatste pelgrims die vertrekt. Buiten is het mooi de laaghangende wolken geven een aparte sfeer. Ik loop door de vesting en dan door het oude centrum van Valenca. Dan kom ik bij de brug over de Rio de Minho, aan de overkant ligt Spanje. Er staat een norse douanier en ik ben in Spanje. Het is even klimmen want Tui ligt boven op een heuvel. In Tui bezichtig ik de mooie kathedraal, binnen is een met goud versierd altaar en natuurlijk een Jacobus beeld. Nu wil ik wel ontbijten maar er is niets open dat had ik dan toch in Valence moeten doen. Even later kom ik de Australische pelgrims tegen zij delen wat crackers met mij. Het is weer een mooie wandeling bij Opcion kan ik kiezen of door het industriegebied of door de natuur. Ik kies voor de laatste route hoewel dit iets verder is. Gelukkig kan ik eerst hier nog wat te eten krijgen. De route is mooi oude Romeinse wegen bruggetjes en veel kruizen langs de weg. Dan kom ik in Porrino en wordt het toch nog een heel eind door stedelijk gebied lopen. Zwetend loop ik verder uiteindelijk kom ik puffend in Mos aan en probeer ik bij de albergue Casa Blanco  een plek te krijgen. Dat lukt zodat ik snel daarna aan de overkant bij cafe Flora van een flinke cana geniet. Dan arriveren ook Elly en haar mannen. 's Avonds gaan we met zijn allen gezellig bij een restaurant op een terras eten. Ik geniet van de gezelligheid en het lekkere menu.
Albergue :albergue Casa Blanca : simpel goed maar te weinig toiletten.
Pelgrims: Onderweg het Australische clubje ontmoet en s avonds gezellig met Elly , Alex en Sergio gegeten en gekletst.
Sergio
Porrino
albergue Mos
Wandeldag 7  :30 augustus : Mos - Pontevedra : 31 km
Route: Het is nog vroeg de zon is net aan het opkomen wel eraan denken dat we hier weer  in een andere tijdzone zitten dus de klok moet een uur vooruit. Aan de overkant bij cafe Flora neem ik een ontbijtje en dan ga ik op pad. Het is inspannend want het gaat flink omhoog. En dan op de top zie ik Redondela al liggen nog voor een deel in de wolken. Het gaat nu steil omlaag. In Redondela aangekomen trakteer ik mijzelf op een lekkere bak koffie. Ik hoor muziek en de plaatselijke muziekkapel komt langs er is schijnbaar iets feestelijks aan de hand. Maar ik moet verder. Het is weer warm en het gaat weer eens omhoog de Alto de Lomba op. Daar rusten we even uit in cafe Jumboli (samen met Sergio). Sergio moet nog meer uitrusten dus ga ik alleen verder. Spoedig kom ik in Arcade een mooi oud stadje met een mooie smalle Romeinse brug over de rivier Rio Verdugo. Ik rust daar even uit neem een biertje en krijg daar natuurlijk lekkere tapas bij. Dan ga ik weer snel verder want het is nog een behoorlijk eind. Om 5 uur arriveer ik dan in Pontevedra ook alweer zo'n mooi stadje. Dus snel bij de albrgue die aan het begin van het stadje ligt inchecken. Daarna ga ik dit mooie stadje verkennen. Allereerst de bijzondere kerk Santuaro de Peregrina. De toren bevat drie pelgrimsbeelden (een peregrina) en van binnen is de kerk in de vorm van een schelp gebouwd. Verderop in het centrum aan het mooie oude plein ligt de kerk Convento San Francisco. Ik kan helaas niet naar binnen omdat er een dienst aan de gang is. Dus dan maar iets wereldlijks opzoeken. Daarna ga ik terug naar de albergue. Ik ga eten in een Italiaans restaurant vlakbij omdat ik alweer voor 10 uur binnen moet zijn.
Albergue : la Virgin Peregrina : Modern en ruim , redelijk
Pelgrims: Onderweg deels met Elly , Alex en Sergio gelopen.
the sun is rising
Redondela
bridge Ria de Vigo
Arcade
St de Peregrina
Pontevedra center
Pontevedra albergue
Wandeldag 8  :31 augustus : Pontevedra - Caldas de Reis : 25 km
Route: Vroeg op ontbijten kan hier niet dus dan maar lopen. In het centrum van Pontevedra kan ik gelukkig een goed ontbijt krijgen. Daarna verlaat ik deze mooie stad ik bekijk nog even de bijzondere kerk Basilica de Santa Maria met bijzonder beeldhouwwerk aan de buitenkant. En dan ga ik verder, het begint te miezeren dus de regenkleding mag weer aan. Het gaat nu vooral door wijngaarden en die zijn hier anders dan wij gewend zijn. Er is een constructie van betonnen palen waar de ranken omheen geleid worden. In Barro ongeveer halverwege stop ik om even te lunchen. En daar kom ik mijn Italiaanse vriendinnen Michaela en Elena tegen dus even bijkletsen. Onderweg zag ik een prachtige Spaanse met een hoedje en lange benen die zo snel wandelde dat ik ze niet kon bijhouden. Zij is hier ook gestopt en zo kan ik toch nog een paar mooie foto's van haar maken. Na dit leuke vermaak ga ik weer verder. Ik blijf maar door wijngaarden lopen en tenslotte arriveer ik dan in Caldas de Reis. Een stadje bekend om de warmwaterbronnen. Ik check in bij de plaatselijke albergue. In dit stadje ontmoet ik weer veel bekende pelgrims.       's Avonds ga ik het stadje in om te eten. Op het plein zijn gezellige terrasjes en temidden van mijn Italiaanse en Braziliaanse vrienden  heb ik daar een gezellige avond.
Albergue : Dona Urraca : aardig maar niet schoon
Pelgrims: Weer veel pelgrims van de afgelopen dagen ontmoet. Onderweg vader Rene en dochter Stephanie uit Zwitserland ontmoet. In Caldas de Reis weer met alle bekende pelgrims gezellig gezeten.
Baselice de Santa Maria
Brasilian girl
Brasilian man
Wandeldag 9  : 1 september : Caldas de Reis  - Padron : 20 km
Route: Vroeg ben ik op pad ik neem een eenvoudig ontbijtje in het centrum. Het wordt vandaag een mooie wandeldag het zonnetje schijnt en ik loop door mooie wijngaarden. Er staan langs de weg veel kruizen met een jacobusbeeld eronder. Na 1,5 uur kom ik in Carracedo aan daar haal ik een flinke bak koffie. Tot nu toe zie ik geen bekenden meer. Na nog een uurtje lopen  zoek ik even een terrasje op het is er gezellig maar ik moet toch verder. Het is niet ver meer naar Padron en weldra loop ik via een mooie brede laan dit stadje  binnen. Er is een prachtige nieuwe albergue dus ik check mij snel in. Padron is zeer de moeite waard en heeft veel wat aan Jacobus herinnerd. Zo zou Jacobus hier aan land gegaan zijn en vanaf een rots zijn eerste preek gehouden hebben. Vanmiddag ben ik die rots omhoog gegaan (een flinke klim nog) om dit punt te aanschouwen. Ook zou hij toen hij gestorven ( vermoord) was in Palestina per schip naar Spanje vervoerd zijn. En als eerste in Padron aangelegd om van hier af naar Santiago vervoerd te worden. De meerpaal van dit schip is in de Iglesia de Santiago te bewonderen. In de kerk is deze tijdens een rondleiding te bekijken. 's Avonds ga ik eten in het bekende restaurant O Pementeiro waar je zeker de peperoni (pepers) de Padron moet proberen. Daarna ga ik terug naar mijn prachtige albergue .
Albergue : Corredoras : Nieuw , super een aanrader.
Pelgrims: Renee en Stephanie weer ontmoet in Padron gezellig met hun op een terras gezeten. Michaela en Elena ook weer ontmoet vandaag.
pilgrims cross
Renee and Stephanie
Padron
mooring post
rock of Jacobus first sermon
peperoni de padron
Wandeldag 10  : 2 september : Padron - Santiago : 25 km
Route: Ontbijt moet je zelf meenemen maar de voorzieningen zijn mooi. Daarna ben ik weer op pad het gaat wederom door wijngaarden. Onderweg staan weer de bekende betonnen paaltjes , hoera nog maar 20 km. s'Middag ga ik lunchen in Milladoiro. Daar bezoek ik ook de mooie kapel van Maria Magdalena. Van hier af kan ik Santiago al zien liggen en weldra ben ik in de voorwijken van Santiago. Daar zoek ik een bar op en beloon mijzelf met een mooie cana. En nu is het alsmaar rechtdoor en dan omstreeks 3 uur ben ik bij de kathedraal. Daar laat ik mij natuurlijk op de Praza de Obriadoiro op de foto zetten. Nu snel een albergue zoeken dat valt niet mee maar gelukkig lukt het al is het niet veel bijzonders. Een volgende keer dus reserveren. Dan mijn compostella ophalen en dat betekent in de rij gaan staan en wachten. Maar dat is niet erg want weldra vliegt Michaela mij om de hals en zo vergaat het mij ook met de andere bekende pelgrims. Als ik mijn compostella te pakken heb ga ik naar een mooi terrasje voor een lekkere Estrella en vier ik dat met mijn mede pelgrims. 's Avonds om 20:00 uur heb ik met mijn Italiaanse en Braziliaans vrienden afgesproken om te eten bij Casa Manolo. Dat wordt erg gezellig. Na afloop nog foto's maken en even bij de tuna's kijken.
Albergue : Teodomiro : vieze oude troep : afrader.
Pelgrims: In Santiago op een terras gezeten met Elly en Alex.en Stephanie en Renee. 's Avonds gegeten met Michaela en vrienden.
Maria Magdalena
with Michaela and friends
with the tuna's
Wandeldag 11  : 3 september : Cee - Finisterra Farao : 21 km
Route: Ik heb nog een paar dagen dus mijn plan is om een deel van de route naar Finisterra te lopen. Op tijd loop ik naar de Praza Galicia om met de bus naar het centrale busstation te gaan. Van daaruit ga ik met de bus naar Cee. De bus van 9:00 uur mis ik net dus heb ik mooi de tijd om te ontbijten en neem ik de bus van 10:00 uur. Wie staat daar tot mijn verassing :Michaela en zo gaan we samen op pad. Na 2 uur hobbelen en veel stops arriveren we dan eindelijk in Cee. Eerst even naar een barretje iets drinken en dan op pad. De baai waar we langs lopen is erg mooi en fotogeniek. Daarna wordt het klauteren er staan prachtige grote bloemen langs het pad. We lopen nu wat hoger en hebben daardoor een prachtig uitzicht. Het is ongeveer 2 uur we hebben nu wel trek en komen bij een restaurantje waar we lekker sardientjes gaan eten mmm. Dan gaan we weer verder we zien beneden ons een mooi strand , Michaela wil gaan zwemmen. Ik toch maar niet we spreken af elkaar bij de vuurtoren weer te zien. Spoedig ben ik in Finisterra. ik zoek een albergue en heb geluk in vindt een mooi appartement voor slechts 20 euro. 's Avonds om 7 uur wandel ik richting vuurtoren. Ik kom langs het bekende jacobusbeeld en om 8 uur ben ik daar. Michaela is daar al met een stel andere pelgrims vrienden. Wij gaan lekker op een rots zitten wat drinken en vooral kijken. Er worden pelgrims kleren verbrand of aan een paal opgehangen. Tenslotte gaat de zon onder en zitten we gezellig daar met gezang om ons heen een schouwspel om nooit meer te vergeten. Aan alles komt een eind. We gaan weer terug in een barretje neem ik afscheid van Michaela en ga ik naar bed.
Albergue : Teodomiro : appartements San Guilermo : erg mooi en schoon.
Pelgrims: Met Michaela van Cee naar Finisterra gewandeld. 's Avonds bij de farao nog meer pelgrims ontmoet.
bay at See
burning clothes
sunset at the Farao

Wandeldag 12  : 4 september : Finisterra - Muxia: 35 km
Route: Snel ontbijt ik op een terras bij de haven en dan ga ik op pad naar Muxia. Eerst heb ik nog een mooi uitzicht op de zee maar dan gaat het de bergen in. Het is een lange rechte weg. Ik let niet goed op en mis een aanwijzing. Dat kost me zeker 3 km voor ik weer terug ben bij de afslag. Goed opletten dus het is niet meer zo duidelijk aangegeven. Het gaat nu vooral door een bosachtige omgeving. Als ik in de buurt van Castrex kom is daar een ludieke openluchtbar. De eigenaar is hospitalero Pere. Er stoppen hier meerdere pelgrims en het wordt gezellig. Alles is hier donativo want de herberg is nog niet klaar. Dan gaat het weer verder even zie ik de zee maar dan is het alweer bos. Bij Lires is een goed restaurant waar ik een lunch neem. Daarna veranderd het landschap het wordt klimmen en het landschap is heide-achtig met veel bloemen. Eindelijk ben ik boven op de Facho de Laurido. Nu gaat het snel omlaag. En dan eindelijk om 17:30 loop ik Muxia binnen. Muxia ligt mooi aan de zee. Na veel zoeken vind ik eindelijk een albergue maar die is dan ook erg goed. Na ingecheckt te zijn ga ik Muia verkennen. Ik wandel naar het rotsstrand daar staat de kapel waar het allemaal om gaat : De Sanctuary of a Barco. Nu weer helemaal nieuw opgebouwd. Er zijn doorlopende erediensten alles draait om een bijzonder Maria verhaal. De zee is woest en dat geeft een mooi schouwspel met de golven. 's Avonds ga ik naar de boulevard en zoek het restaurant O Xardin op (alweer aanbevolen door mijn maatje). Het eten is voortreffelijk en dat voor een lage prijs. Om 23:00 uur ga ik weer terug naar mijn albergue. De Camino is nu echt voorbij. Morgenochtend erg vroeg ga ik met de bus naar Santiago. Mijn lieve vrouwtje komt met het vliegtuig ook naar Santiago en zo geniet ik nog een dag  met mijn vrouw van de drukte van Santiago.
Albergue : Muxia : Arríbame , nieuw heel erg mooi : aanrader.
Pelgrims: Bij het ontbijt nogmaals Michaela ontmoet..