Eerst vliegen wij van Amsterdam naar Madrid en vervolgens van Madrid naar Bilbao. Van daar uit hebben we een busje besteld die ons naar StJean Pied du Port brengt. Daar blijven wij een nacht. De volgende dag start de Camino met een klim over de Pyreneeën.
Dit deel van de Camino is heftig zeker het begin als we de Pyreneeën over moeten wel met prachtige vergezichten. Het volgende deel is gemakkelijke . We lopen door de uitgestrekte wijngaarden van de Rioja en door mooie vlaktes. We ontmoeten veel pelgrims je loopt nooit alleen op de Camino Frances. Interessante steden zijn : Pamplona , Logronjo en Burgos. Vergeet niet de kathedraal van Burgos te bezoeken.

First we fly from Amsterdam to Madrid and next from Madrid to Bilbao, from there we have ordered a van which brings us to St Jean Pied du Port. There we stay for one night. The second day the camino starts with a climb over the Pyrenees.
 This part of the camino is heavy in the beginning by a climb over the Pyrenees with beautiful views. The next part is easier we walked through the vineyards of the Rioja and through beautiful fields. We meet a lot of pelgrims you are never alone on the Camino Frances.  Interesting towns are Pamplona , Logronjo and Burgos. Don't forget to visit the cathedral of Burgos.
Dag bij dag beschrijving (Dutch)
Reisdag 1: 25 april  : Vlucht  Amsterdam - Madrid - Bilbao
Route : We vliegen van Amsterdam naar Madrid. En vandaar uit met een binnenlandse vlucht naar Bilbao. We hebben een bestelbusje gereserveerd waarmee we naar St Jean Pied de Port gebracht werden tezamen met enkele andere pelgrims. We komen omstreeks 14:00 uur aan. Dus tijd genoeg om in de albergue in te checken en voor andere dingen zoals een bezoek aan het pelgrims kantoor. 's Avonds hebben we een gezamenlijke pelgrimsmaaltijd in de albergue. Dit start met een kennismakingsspel of het leuk is daar zijn de meningen over verdeeld. De hospitalero doet zijn best..
Albergue: Albergue Beilari. Slaapruimtes : Ok , maaltijd is vegetarisch. De prijs is vrij hoog (we zijn nog in Frankrijk). Aardige hospitalero's .
Pelgrims: Vandaag ontmoeten we al de eerste pelgrims. Francie een aardig meisje uit Duitsland. En 2 dames die Gerard nog kent van zijn wandelclub. In de albergue ontmoeten we vele pelgrims van wie we er een aantal later nog terug zullen zien.
Madrid airport
plane to Bilbao
Affligem we are lucky
Francie
members from the Dutch walking club
pilgrims office
albergue Beilari
Joseph and Elisabeth
St Jean Pied de Port
Wandeldag 1 :26 april : St Jean - Roncevalles 27 km
Route: Zodra we St.Jean verlaten hebben gaat het meteen omhoog. De uitzichten zijn prachtig het klimmen is zwaar. Na 2 uur bereiken we de albergue Orisson in Hunto. De laatste beschaving voorlopig dus we gebruiken hier wat. Daarna gaat het verder door de bergen. We passeren een bekende plek: Vierge de Biakorri, een Maria beeld op een rots. Het wordt kouder en het wordt mistig. We komen bij het Cruz de Thibault. Daarna volgt het zwaarste deel door de bergen. Het uitzicht blijft prachtig met al die besneeuwde bomen. Na de top gepasseerd te zijn komen we bij de bron van Roeland. Nu zijn we in Spanje ( koningrijk  Navarra). We komen bij een berghut waar we kunnen uitrusten en onze lunchpakketten nuttigen. Dat doen meerder pelgrims met ons. Weer gaat het omhoog tot 1439 meter : Pas de Cisa. Vandaar uit gaat het omlaag totdat we uiteindelijk het klooster en albergue in Roncevalles bereiken. Na een uurtje in de rij gestaan te hebben kunnen we ons eindelijk in laten schrijven we hebben geluk er is nog plaats. Om te eten zijn er 2 restaurants waar je voor moet reserveren. We gaan naar La Posada het is druk en je moet snel eten omdat de volgende groep alweer staat te wachten. Roncevalles is erg druk.
Albergue : De la Real Colegiata de Roncesvalles. In de kleine slaapzaal is het behelpen er er slapen veel pelgrims de grote zalen zijn al vol. We hadden geluk dat we nog een bedje kregen veel pelgrims gaan met de taxi naar een andere plaats.
Pelgrims: In de berghut ontmoeten we een aantal pelgrims die we later nog beter zullen leren kennen.
the pas is open
Roncesvalles
restaurant
Wandeldag 2 : 27 april  : Roncesvalles - Larrasoaina 28 km
Route: Vandaag gaat het gelukkig eerst omlaag. We lopen door mooie natuur. Na Auritz Burguette waar we een prima ontbijt nuttigen gaat het toch weer omhoog. De paden zijn met stenen bekleed hetgeen niet altijd prettig loopt. We klimmen tot 800 meter : passe Erre. Tenslotte komen we in Zubiri aan. Daar is een prima bar waar ze uitstekende tapa's en koel bier hebben. Het volgende deel is minder leuk we wandelen langs het terrein van een magnesiet fabriek. Dit lijkt meer op een maan-landschap. Tenslotte omstreeks 4 uur arriveren wij in Larrasoaina gelukkig  hebben we de albergue gereserveerd. In het centrum van dit dorpje is een leuke bar waar ze 's avonds een prima pelgrims menu serveren.
Albergue : Albergue San Nicolas. Nieuw goed en schoon.
Pelgrims: Bij Passe Erre ontmoeten we een leuke Duitse meid Angela zij is ook fotograaf. In Larrasoina ontmoeten we 3 Noorsee meiden die ons onderweg voorbij snelden. Tijdens het pelgrimsmenu hebben we een aangename conversatie met Ted en Luanne uit de VS. In de albergue ontmoeten we de media priester Roderick uit Nederland.
Auritz Burguete
Larrasoina
Albergue
Wandeldag  3 :28 april : Larrasoina - Pamplona 17 km
Route: Het eerste deel tot Zurian is gemakkelijk. In Zurian nuttigen wij weer een goed ontbijt. Daarna wordt het zwaarder er volgt een steile afdaling, oppassen dus. Omstreeks 11 uur arriveren we in Villava een mooi stadje. Hier is een leuke tapa's bar waar je bijzonder tapa's kunt eten. Nu wordt het weer steeds meer bewoond we lopen langs het huis van de schelpen en vervolgens arriveren we in Pamplona. Pamplona is een interessante stad , bezienswaardig zijn : de kathedraal , de plaza de toros, het standbeeld van de toreros. Pamplona is bekend om de stieren die een maal per jaar door de straten gejaagd worden achter de toreros aan. Natuurlijk zijn hier ook veel restaurants waar ze ook vaak een prima pelgrims menu serveren.
Albergue : Albergue de peregrinos. In een voormalig klooster . Erg goed en schoon..
Pelgrims: Tijdens onze tocht ontmoeten we Roderick weer. In Pamplona ontmoeten wij het aardige Nederlandse stel Wilma en Thom. In het restaurant ontmoeten we veel pelgrims we eten samen met de Duitse Carmen.
Roderick
a very special tapa
house of shells
cathedral
plaza de toros
statue of the toreros
Carmen
Wandeldag 4 :29 april : Pamplona- Puente la Reina 24 km
Route: De natuur is schitterend we lopen onder een blauwe hemel en door velden vol met gele bloemen. Al snel zien we de windturbines boven op de heuvelrug. Na een lange zware klim komen we daar boven aan op de Alto de Perdon ( 780 meter). Vandaar uit heb je een prachtig uitzicht. Ook staan er bijzondere ijzeren figuren van een caravaan met pelgrims. De weg omlaag is steil en gevaarlijk. Tenslotte bereiken we het kleine stadje Puente la Reina. We lopen door het oude centrum en steken de Romeinse brug over. Na nog een klim van ongeveer 1 kilometer lang komen we bij onze albergue. Hier verblijven we de rest van de dag.
Albergue : Santiago Apostel. Het is hier erg gehorig en het eten is gemiddeld.
Pelgrims: Op de Alto de Perdon ontmoeten we Angela en ook Roderick. In de albergue is het gezellig met een aantal aardige Duitse pelgrims en ook met Wilma en Thom.
windmills on the hill
Zariquiegui
alto de Perdon
iron caravan of pilgrims
view from Alto de Perdon
Puente la Reina
albergue Santiago apostel
Wandeldag 5 :30 april 30 : Puente la Reina - Estella 22 km
Route: Eerst lopen we langs het riviertje Rio Area, maar spoedig verlaten we de rivier en wordt het weer klimmen. Na het plaatsje Cirauqui gepasseerd te zijn komen we in het Rioja gebied. Al spoedig zien we de eerste wijngaarden. Na nog een een klim arriveren we in Lorca een leuk dorpje. Van hier af aan worden we compleet omgeven door wijngaarden soms afgewisseld met olijfbomen dat is een bijzonder mooi gezicht. 's Middag komen we in Villatuerta aan hier stoppen we om iets te drinken. Nu begint het te regenen en dat gaat alsmaar door. Als we op ons eindpunt Estella Lizarra aankomen gaat het zelfs gieten. Estella is een mooi oud stadje maar het regent nog steeds dus zoeken we snel een restaurantje op waar we lekker gegeten hebben. 's Avonds ontmoeten we weer pelgrims in een bar en we hadden daarna nog een leuke ontmoeting met de locals.
Albergue : Juvenil Ocebada : oude school : redelijk.
Pelgrims: 's Ochtends weer een ontmoeting met Wilma en Thom. Onderweg ontmoeten we weer de Noorse meisjes en ook Carmen. 's Avonds hadden we in een bar een gezellig gesprek met 2 Ieren John en Philip.
Punte La reina
fun with the locals
John and Philip
Wandeldag 6 : 1 mei : Estella - Torres del Rio 27 km
Route: Net nadat we dit stadje verlaten hebben komen we bij een bekende plek : Bodegas Irache. Daar kun je uit de muur wijn tappen , tenminste als je geluk hebt en er al niet teveel pelgrims je voor zijn geweest (wat nu helaas het geval was). We lopen door een mooie omgeving. Villamayor de Monjardin is een leuk dorpje mooi liggend tussen de wijngaarden. We worden omgeven door veel kleuren : geel , groen , bruin en blauw. Midden tussen deze wijngaarden staat een klein wagentje als bar ingericht waar je allerlei versnaperingen kunt kopen. Dan komen we in Los Arcos ook alweer een mooi stadje. We gaan nog 8 km verder tot Torres del Rio daar is alles wat een pelgrim nodig heeft.
Albergue : Le Pata de Oca : oud , koud water , het diner is middelmatig.
Pelgrims: Bij de wijn bron ontmoeten we de Duitse Sarah en haar moeder Susanne. Bij de mobiele bar de 2 dames van Gerard's wandelclubje. In Torres de Rio weer veel pelgrims zo ook Angela.
free wine out of the wall
Sarah and Susanne
bar in the middle of nowhere
Los Arcos
Wandeldag 7 : 2 mei: Torres del Rio - Logrono 21 km
Route: Het is alweer een mooie dag we lopen nog steeds tussen de wijngaarden. Spoedig passeren we de kapel Ermita de Nuestra Senora del Royo. Het is pittig vandaag omdat er vaak geklommen moet worden en hellingen van 10% zijn niet ongewoon. We arriveren in Viana dit is een echt Rioja stadje en er is ook een kerk met een interessant beeld van Jacobus. Logrono de hoofdstad van de Rioja is niet ver meer en spoedig kunnen we het al zien liggen. We komen er in het begin van de middag aan. Bij het toeristenkantoor krijgen we veel informatie en ook een aanbeveling voor een slaapplaats. Dit is een aardige en interessante stad. We ontmoeten er veel pelgrims en maken weer nieuwe contacten. 's Avonds kun je er prima eten in een van de vele tapa's barren met natuurlijk een glas heerlijke rioja.
Albergue : Albergue Logroño : Modern en goed.
Pelgrims: In Logrono we ontmoeten de Duitse  "familie " met oa Sarah en haar moeder. In de albergue maakten we kennis met een erg aardige Duitser Herman. 's Avonds hebben we samen met Thom en Wilma heerlijk tapa's gegeten.
Ermita de Nuestra Señora del Royo
Viana
Jacobus behind glass
Logrono
together with Herman
the German family
tapas and rioja
Wandeldag 8 :3 mei : Logrono - Najera 31 km
Route: Het is een heel lopen eind alvorens we Logrono verlaten hebben. We komen bij een meer daar is een leuke plaats om even te stoppen. De beroemde Spaanse pelgrim Marcelino heeft hier een klein kraampje. Dan gaan we weer verder door alweer prachtige wijngaarden. We komen in Navarette een bekend rioja dorpje. Midden tussen de wijngaarden staat een klein busje ingericht als kraampje waar je drankjes en snacks kunt kopen verkocht door een ludiek stel. Op het einde van deze mooie middag komen we in Najera aan. Eerst lopen we langs de beroemde muur met een pelgrims gedicht. Najera is leuk maar wel erg druk. Alle privé albergues zijn al bezet dus moeten we genoegen nemen met de albergue municipal. Op het pleintje is een leuk terras met diverse restaurantjes waar je goed kunt eten.
Albergue : Albergue Municipal : erg slecht, grote slaapzaal met krakende en wiebelende bedden.
Pelgrims: Vandaag weer veel ontmoetingen met de pelgrims van de afgelopen dagen.
Marcelino a famous pilgrim
Navarette
a nice bar
nice owners
the poem on the wall of Najera
Najera
the crowd albergue in Najera
Wandeldag 9 :4 mei: Najera - Granon 30 km
Route: We starten weer met het lopen tussen de wijngaarden door. In Azofra nemen we een drankje. Na dit dorpje begint het landschap te veranderen. De wijngaarden verdwijnen en er komen groene akkers voor in de plaats. Na vele kilometers komen we in Santo Domingo de la Calzada aan. Natuurlijk bezoeken we de kerk beroemd van het verhaal van de haan en de rechter. In de kerk zit nog steeds een haan in een kooi die vereerd wordt. Als de haan kraait zal er iets goeds gebeuren maar helaas hij kraaide niet. Het volgende deel van onze route is erg saai , tenslotte bereiken we Granon. We hebben gereserveerd in de albergue. Granon is een klein saai stoffig dorpje waar niet veel te beleven is. Het enig interessante is de kerk met een mooie pelgrimsafbeelding in glas in lood.
Albergue : Ase de Peso : Prima albergue goed en schoon.
Pelgrims: In Granon op een terras ontmoeten we John en Philip weer.
Santa Domingo de la Calzada
the famous rooster
Granon
Wandeldag 10 :5 mei : Granon - Belorado 17 km
Route: Dit gedeelte is minder  mooi, het merendeel van de tijd lopen we langs de snelweg N120. In Redecilla del Camino hebben we ontbeten. Vandaag is het een vrij korte tocht en al spoedig arriveerden wij in Belorado. We nemen niet de eerste albergue in het begin van het dorp maar een in het centrum hetgeen achteraf een uitstekende keuze bleek te zijn. De eigenaars zijn erg aardig het eten is goed en het is er gezellig met veel pelgrims. We hebben ons hier uitstekend vermaakt en 's avonds in onze albergue tezamen met andere pelgrims gezellig gegeten.
Albergue : Albergue Caminante. Erg goed, aardige mensen heerlijk eten en niet duur, aanrader dus.
Pilgrims: We ontmoeten wederom de Duitser Herman hij stopt ermee en daarom  nemen we afscheid. Ook ontmoeten we een andere Duitse peregrina Sarah2 . En natuurlijk weer in de albergue veel ontmoetingen.
Sarah 2
Herman
Belorado
the cookie
the owners of the albergue
Wandeldag 11 :6 mei: Belorado - Ages 28 km
Route: Het eerste deel gaat weer door een prachtig gebied. In Villambistia is een bar waar we een prima ontbijt nuttigen. Tot aan Villa Francamontes de Occa is de route gemakkelijk maar vervolgens moeten we  klimmen. Op de Monte de la Pedraja  is een monument. Vervolgens lopen we voortdurend door bos , plotseling is er een plek met veel kleuren en veel dingen. Hier zit een kleurrijke vrouw met 2 honden zij verkoopt hier allerlei spulletjes . Dan komen we in San Juan de Ortega aan. Daar is een klooster waar je kunt overnachten vroeger was het hier erg spartaans. Dus wij gaan verder tot Ages daar stoppen wij. Dit is een klein dorpje met slechts een albergue en 2 barretjes.
.Albergue : El Pajar de Ages : Oud , klein erg slecht.
Pilgrims: Onderweg ontmoeten we de pelgrims waar we gisteren mee gedineerd hebben. Antoinette en haar hond en ook Steve en Rosa. In San Juan de Ortega ontmoeten we Roderick weer eens. In de albergue in Ages ontmoeten we de Duitse pelgrim Martin.
steve
rosa
antoinette
Monte de la Pedraje
San Juan de Ortega
albergue Ages
Ages
Wandeldag 12 :7 mei : Ages - Burgos 24 km
Route: Tot aan Atapuerca is het een gemakkelijke tocht. Maar dan volgt een lange klim naar de Matagrande 1082 meter. Op de top is een groot houten kruis. Van hier af heb je een prachtig uitzicht Burgos kunnen we al zien liggen. Het is nog een lange tocht voordat we daar zijn. En als we er dan zijn is het nog een lange wandeling voordat we in het centrum aankomen. Burgos is en interessante oude stad waar veel te zien is. Natuurlijk bezoek ik de kathedraal deze is werkelijk prachtig en moet je zeker gezien hebben. In het centrum is het gezellig druk er zijn veel jonge mensen die veel lol maken.
.Albergue : Hostel Manjon : Erg goed en in het midden van de stad.
Pelgrims: Alweer ontmoeten we de Duitse familie. In het centrum van Burgos ontmoette ik weer het Amerikaanse stel Ted en Luanne.  Op het terras ontmoeten we ook nog Wilma .
Matagrande
Burgos
a lot of fun
Ted and Luanne
Wandeldag 13 :8 mei: Burgos - Hornillos de Camino 24 km
Route: We lopen door het centrum en daarna is het nog een heel eind voordat we Burgos achter ons hebben liggen. Zoals altijd bij een grote stad is dit deel saai. Na 12 km bereikten we het eerste dorpje Tardajos waar we een drankje nemen. Vervolgens lopen we naar Rabe de las Calzadas daar is een mooie Maria kapel. Nu volgt een lange route dwars door groene velden tenslotte bereiken we Hornillos del Camino. Dit is ook weer een erg klein dorpje waar bijna niets te verkrijgen is. We overnachten in de eenvoudige kleine albergue. 's Avonds vinden we toch een leuke bar : Casa Manolo waar we een eenvoudig maar goed pelgrimsmenu krijgen.
.Albergue : Municipal : niet zo goed : klein , weinig sanitair en niet zo schoon.
Pelgrims:In het centrum van Burgos ontmoeten we veel pelgrimsvrienden we maken daar een afscheidsfoto want morgen eindigt dit deel van onze Camino. In Casa Manuala eten we gezellig met Ted en Luanne.
Burgos goodbay to our friends
Chapel :Rabe de Las Calzadas
the albergue
Wandeldag 14 :9 mei: Hornillos de Camino - Castrojeriz  21 km  + Fromista
Route: Het eerste deel is erg saai. Een lange weg dwars door groene velden. Na 12 km arriveren wij in Hontanas. Dit is een leuk dorpje we stoppen hier voor ontbijt en meteen ook maar voor de  de lunch. Na een paar kilometer komen we bij het klooster San Anton. Dit bekijken we even dit is een interessante plek. In het klooster is ook een primitieve albergue waar mijn vriend jaren geleden overnacht heeft. Aan de overkant is een gezellige bar die we natuurlijk niet overslaan. Na nog enkele kilometers komen we in Castrojeriz aan. We hopen van hier met de bus naar Fromista te kunnen maar dat lukt niet de bus gaat maar een keer per dag en alleen 's ochtends. Daarom bellen we een taxi die ons naar Fromista brengt. In Fromista is een mooie Romaanse kerk. Er zijn albergues en restaurants genoeg.
.Albergue : Albergue Fromista : Een beetje oud niet erg goed.
Pelgrims: In Hontanas  ontmoeten we Ted en Luanne nog een keer en zelfs ook de Duitse familie. Bij het klooster San Anton zien we Carmen waar we ook alweer afscheid van moeten nemen..
Hontanas
San Anton
with Carmen
bar in San Anton
Castrojeriz
Fromista .
Reisdaq :10 mei: Fromista - Leon
Route: Na een goed ontbijt in een leuke bar in het centrum gaan we naar het bus station. De bus zou om 9:30 vertrekken maar is 20 minuten te laat. Na een uurtje arriveren we in Palencia . We nemen de trein naar Leon waar we om 12:00 uur aankomen. Daar gaan we naar de albergue die we geboekt hebben. In de albergue kopen we een nieuwe credential voor de Camino San Salvador. Dan bellen we Rick op dit is een pelgrimsvriend die we 3 jaar geleden ontmoet hebben. Samen met hem bekijken we Leon daar zijn veel mooie dingen te zien zeker de kathedraal is de moeite waard. Ook zijn er veel leuke barretjes en restaurantjes. Dit is het einde van dit deel van de Camino Frances het resterende deel hebben we drie jaar geleden al gelopen. Morgen starten we de Camino San Salvador..
.Albergue : Albergue San Francisco : Redelijk.
Pelgrims: In Fromista ontmoeten we 2 Peregrinas. In Leon hadden we een gezellige middag en avond met Rick. Rick gaat ook de San Salvador lopen maar moet nog op zijn vriendin wachten en kan dus morgen niet met ons starten..